
Vijf tips voor collegiale intervisie in het onderwijs
In het onderwijs praten we graag met elkaar over leerlingen, ouders en onze collega’s. Soms gaan onze gesprekken zelfs over onderwijs, didactische werkvormen of over de inhoud van een les. Praten met je collega’s is immers een geweldige manier om je onderwijs te verbeteren. Dat noemen we intervisie.
Goede intervisiebijeenkomsten zijn dungezaaid
- Je begint enthousiast, maar door werkdruk verdwijnen ze uit je agenda
- Er wordt vaak niet goed naar elkaar geluisterd; men wil liever zelf vertellen
- De voorzitter heeft moeite om het proces goed te begeleiden
- Veel collega’s beginnen – uit enthousiasme – meteen allerlei tips te geven
- Het was misschien wel gezellig – maar aan het eind vraag je je af wat je er nou echt aan hebt gehad
Het kan anders - beter
- Wat is het doel van de intervisie?
- Hoe wil je dat het proces verloopt?
- Wat moet je allemaal kunnen om intervisie te laten lukken?
- Welke voorbereidingen kun je treffen?
- Hoe vaak wil je met elkaar afspreken?
- Wat wil je dat intervisie oplevert?
- Hoe kun je voorkomen dat afspraken uit je agenda verdwijnen?

Het werkboek ‘Intervisie in het onderwijs’ is een goede hulp
Intervisie in het onderwijs is een effectieve manier voor leraren om te reflecteren op hun eigen handelen en daarmee het onderwijs te verbeteren.
Maar hoe doe je dat dan?
Hoe zorg je ervoor dat het altijd doorgaat?
Hoe zorg je ervoor dat iedereen actief meedoet?
Hoe zorg je voor een veilige omgeving?
Hoe maak je intervisie werkbaar én vruchtbaar?
Met het Werkboek ‘Intervisie voor het onderwijs’ heb je een instrument in handen waardoor het lukt. Het kost € 9,95 en kunt het zo vaak gebruiken als je wilt.
Wil je eerst een voorproefje?
Bekijk dan eerst de masterclass: Vijf tips voor collegiale intervisie
- Kun je op YouTube bekijken
- De masterclass duurt ongeveer 21 minuten
- Na afloop van de masterclass kun je het bijbehorende cadeau downloaden: Een checklist voor de voorbereiding mét een gratis werkvorm
Als je de instructies uit de masterclass opvolgt:
- Is intervisie intensief en effectief
- Kun je iedereen aan afspraken houden
- Heb je minimaal één effectieve werkvorm in handen
