Grip op leerlingen met lastig gedrag
Soms zit je met je handen in het haar
Laten we eerlijk zijn: soms heb je leerlingen in je klas die gedrag vertonen waarvan je niet weet op welke manier je nu het beste kunt reageren. Lastig gedrag. Moet je nu heel streng zijn? Of juist in gesprek gaan met die leerling? En hoe ga je om met de leerlingen die maar blijven reageren op die leerlingen?
En natuurlijk: meestal reageer je op de juiste wijze
Maar er zijn altijd wel één of twee leerlingen die:
- Continu door je heen praten
- Altijd het laatste woord willen hebben
- Vervelende persoonlijke opmerkingen maken
- Moeilijk te bereiken of te motiveren zijn
- Slecht op hun stoel kunnen blijven zitten
- Een kort lontje hebben
- Een stoornis hebben waardoor ze er echt niets aan kunnen doen
Hoe kun je beter reageren op dergelijk lastig gedrag?
Het begint bij jezelf. Jij kunt beslissen dat het anders moet. Jij wilt de regie over je klas hebben in plaats van dat je overgeleverd bent aan de grillen en reacties van bepaalde leerlingen. Je wilt energie krijgen van je leerlingen, in plaats van dat je je na iedere schooldag afvraagt ‘Wat had ik anders moeten doen?’
Er is altijd een reden voor hoe leerlingen zich gedragen
Wil jij ook weten:
- Waarom een leerling op een bepaalde manier reageert?
- Welk effect jouw gedrag op leerlingen heeft?
- Waarom een consequentie bij sommige leerlingen niet werkt?
- Hoe je erachter komt wat een betere reactie van jouw kant is?
We (her)kennen ze allemaal...
De leerlingen met AD(H)D, autisme, TOS, DCD, enzovoort. Maar daar gaan we het deze middag niet over hebben. Al jouw leerlingen verdienen het dat je naar hén kijkt, naar de persoon achter de leerling met een stoornis. Het gaat erom dat jij leert om te gaan met het soms lastige gedrag van leerlingen. Of ze nu een label hebben of niet.
En wil je oefenen op lastig gedrag - in de praktijk?
Jij kunt met trainingsacteur Marijke van Bemmel situaties uit jouw eigen lespraktijk oefenen. Marijke kruipt in de huid van jouw leerling(en) en vertelt jou wat het effect is van jouw gedrag én waarom een leerling op een bepaalde manier reageert.
Het kan confronterend zijn, maar het fijne van deze oefensessie is dat het ook veilig is. Je krijgt tips van Marijke & Judith en de kans om het nóg een keer te oefenen, op verschillende manieren. Net zolang tot jij tevreden bent en weet hoe je jouw leerlingen echt kunt bereiken.
Er is niets fijners dan je eigen gedrag te kunnen aanpassen naar jouw eigen wensen. Zo krijg jij meer grip op lastig gedrag van leerlingen.
Online workshop: Grip op leerlingen met lastig gedrag
Wanneer? Op een moment dat jou uitkomt
Waar? Online, achter je laptop of PC
Hoe werkt het?
We beginnen met kennismaken en het bespreken van de spelregels. We waarborgen een prettige werksfeer; jouw veiligheid staat te allen tijde voorop.
Daarna heb je even de tijd om lastig gedrag voor jezelf te omschrijven.
Aansluitend start het oefenen met Marijke.
Marijke geeft a. gerichte feedback en b. tips om je gedrag aan te passen.
Vervolgens mag je nog net zo vaak oefenen als je wilt, zodat je ook het effect voelt van een andere manier van reageren.
Hoeveel kost het? Deze workshop kost € 175,- en duurt ongeveer een uur