Wie is Judith Porcelijn en waarom?

Mijn naam is Judith Porcelijn en ik sta voor je klaar
Zelfstandig voor de klas

Je bent enthousiast begonnen, maar er zijn van die dagen waarin je vastloopt en door de waan van de dag heb je niet altijd voldoende tijd om rustig na te denken. 

Je kunt wel wat hulp gebruiken
Natuurlijk wil je dat de leerlingen beter naar je luisteren én je wilt praktische tips om je lessen leuker te maken. Of je wilt weten wat je moet doen als je – ten onrechte – een slechte beoordeling hebt gekregen.

Ik zet je even op stop
Samen zoeken we naar de lol in je vak en het plezier met jouw leerlingen. We maken samen een plan en ik help je om het uit te voeren. Ben jij ook een perfectionist? We leren er samen mee dealen.

Mijn naam is Judith Porcelijn

Wat is mijn achtergrond en waar?

Uiteindelijk heb ik meer dan dertig jaar voor de klas gestaan. In het begin deed ik zoveel verkeerd: ik legde de lesstof niet altijd goed uit, soms schreeuwde ik in de klas en in sommige groepen was er nauwelijks rust en orde. Er is van alles gebeurd toen ik leraar was: leerlingen klommen uit het raam, stoelen vlogen door mijn lokaal en een moeder heeft eens een klacht over me ingediend bij de directeur.

Na bijna elf jaar invallen kreeg ik mijn eerste vaste baan
Dat was op een asielzoekersschool waar ik het pas echt geleerd heb: lesgeven, orde houden, differentiëren, communiceren en de rust bewaren in de klas. Vervolgens kwam ik terecht in het praktijkonderwijs, daarna op een VSO-ZMOK en ik heb mijn carrière afgesloten op een VMBO. Ik ben juf geweest van leerlingen van vier tot eenentwintig jaar. Dat kwam doordat ik heb lesgegeven aan alle jaarklassen en in alle vormen van onderwijs. Daardoor heb ik alles gezien en alles meegemaakt.

Een paar voorbeelden?
Vechtende ouders op het schoolplein, dronken collega’s op schoolfeesten, schoolreisjes vol kotsende leerlingen en kampen zonder slaap. Directeuren deden aan wanbeleid en politieagenten arresteerden leerlingen in mijn lokaal. Ik heb scholen geopend en gesloten en ik ben zowel opgehemeld als weggepest. Maar ik heb vooral heel veel lol gehad met mijn leerlingen en mijn collega’s. Iedere dag ging ik met plezier naar mijn werk. En dát gun ik jou ook.

welke Opleiding en wanneer?

Eerst
* Pabo (afgestudeerd in 1988)
* Orthopedagogiek, RUL (propedeuse 1993)
* Avondopleiding amateurregisseur,  ZHCA (1994-1997)
* Diverse NT2-, TPR- en Piramidecursussen (1993-1998)
* Eenjarige Master SEN AVAT (2006-2007)
* Kanjertraining (2009-2010)
* Met sprongen vooruit (2010)
* Training SVIB (2011) 

En daarna
* Integraal Leiderschap PO, CNA (2011-2012)
* Trainer Snel Leren is Leuk Leren (2013-2014)
* PPA-assessor, Thomas International (2014-2015)
* NLP-Practitioner & Masterpractitioner, Ravisie (2015-2016)
* Coördinator Teach Like a Champion (2017-2018)
* Expliciete Directe Instructie, Expertis (2019)
* Blogpro, Blogacademie (2019)
* E-coach Level 1, De Baak (2019)

Wat doe ik precies en hoe?

* begeleiding van startende leraren en zijinstromers in de klas
* cursussen en workshops: live en online
* coaching van leraren: live en online
* auteur van praktische onderwijsboeken over klassenmanagement
* blogs met tips
* en ik help iedere leraar in nood die bij mij aan de bel trekt

Je krijgt altijd een reddingsboei 

En als je wilt leer ik je ook nog zwemmen

jouw reddingsboei

werkt dat wat ik doe en hoezo?

Twee jaar geleden ben ik als zijinstromer gestart in het VO. Ik had het gevoel te weinig controle te hebben over de klas en stelde hoge eisen aan mijn lessen. Het traject van Judith heeft me doen inzien dat ik gewoon beginneling mocht zijn. Judith benadrukte mijn sterke kanten en gaf me praktische tips. Door haar kan ik meer aanvaarden dat het ontwikkelen van goed docentschap een jarenlang proces is en dat ik fouten mag maken.
Ellen
Leraar Nederlands VO

Sterke School is gelieerd aan:

Lees mijn artikel in JSW
Lees mijn artikel in JSW
E-coach
Master Practitioner
Gecertificeerd assessor
Gevalideerde workshops
Onderwijsscheurkalender