burn-out bij leraren

Preventie van burn-out bij leraren

Helaas loop je als leraar de kans om in een burn-out terecht te komen. Minstens 25% van alle leraren krijgt minimaal één keer in zijn leven te maken met een burn-out. Bij startende leraren is de kans op een burn-out nog groter en daarmee de grootste oorzaak van uitstroom uit het onderwijs.

Als je in een burn-out terecht komt:

  • slaap en eet je slecht
  • voel je je moe, ellendig en schuldig
  • durf je niet meer voor jezelf op te komen
  • is je energielevel ver onder niveau
  • heb je nergens zin meer in – ook niet in leuke dingen
  • word je overstelpt met goedbedoelde adviezen waar je niks mee kunt
  • twijfel je over alles en vooral over jezelf
  • heb je geen zin om naar je werk te gaan
  • moet je uitkijken voor een tweede burn-out 
burn-out

Factoren bij een burn-out zijn:

  • een te hoge werkdruk
  • moeite met klassenmanagement
  • te weinig autonomie op de werkplek
  • te weinig steun van leidinggevende en/ of collega’s 
  • gevoelen van onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen
  • onvoldoende ontspanning in vrije tijd
  • perfectionisme
  • verminderd werkplezier
  • drukte en/of stress in de privékring

Bij Sterke School kun je terecht voor preventie van burn-out, maar je kunt ook begeleiding krijgen bij jouw integratie na een burn-out. Ook kan ik je door een burn-out heen helpen.

Binnen afzienbare tijd ga je weer met plezier naar school en kun je er weer zijn voor je leerlingen; je staat weer sterk voor de klas. Je kunt je grenzen bewaken, werk en privé in balans houden en bovendien weet je hoe je ervoor zorgt dat zoiets naars je geen tweede keer overkomt.

Aan het eind van de eerste sessie weet je al dat het jou gaat lukken. Dat is het beginpunt en vanaf dat moment wordt het alleen maar makkelijker en leuker.

'Sterk' is echt het perfecte woord om het werk van Judith te beschrijven. Na een persoonlijke traject met haar voel ik me 'sterk en zeker' voor de klas staan. Haar geduld, ervaring, vrolijkheid en zeer nuttige praktische tips hebben me geholpen om meer vertrouwen in mezelf te ontwikkelen, als docent én als persoon.
Francesca
Francesca
Leraar Engels VO

Hoe werkt het?

Er zijn vier verschillende trajecten waar je uit kunt kiezen. Als je op dit moment in een burn-out zit, adviseer ik je om te beginnen met Rustig hoofd. Werk je nog, maar ben je bang dat je in een burn-out terecht komt, kies dan voor Sterk en zeker. Als je liever schrijft, goed over dingen wilt nadenken en vragen schriftelijk wilt beantwoorden, kun je kiezen voor Denk en schrijf. Mocht je niet in een burn-out zitten, maar wel de behoefte hebben om met iemand te praten, kies dan voor In balans.

Elke traject begint met een gratis kennismakingsgesprek. Dat kan telefonisch, online of live; net wat jij wilt. 

Soms is het gewenst om – naast het traject – ook een of meer gesprekken te hebben met jouw leidinggevende. Bij die gesprekken heb jij de regie en zit ik erbij als jouw steun in de rug.

We sluiten jouw traject pas af als je zeker weet dat je alleen verder kunt. Dat is het moment waarop ik jou loslaat en jij afscheid van mij neemt. Dat is het moment waar we samen naar uitkijken en het moment dat we ook samen vieren.

preventie burn out

Rustig hoofd

In balans

Denk en schrijf

Sterk en zeker

Vastgeroest en met zo goed als leeg zijnde energietank ben ik opgepakt en opgelapt. Het bijzondere is dat ik mijn gedachten en handelen weer structuur en handvatten heb kunnen geven. Dit heeft voor mij geresulteerd dat ik bij lastige situaties veel minder of geen stress meer ervaar. Ongetwijfeld heb ik nog veel meer geleerd en ervaren dan ik kan opschrijven. Ik sta weer energievol in het leven. Mijn dank is groot.
Mary
Mary
Leerkracht PO

Welk traject kies jij?

  • Vul onderstaand formulier in en ik neem binnen twee werkdagen contact met je op
  • Als je het formulier invult, zit je nog nergens aan vast
  • We maken eerst kennis
  • Daarna vertel ik je alle ins en outs over het traject dat jij wilt volgen
  • Ik doe je een voorstel
  • Je krijgt natuurlijk de tijd om over het voorstel na te denken
  • Pas na jouw definitieve JA maken we concrete afspraken
  • Als het traject is afgerond, blijf ik nog beschikbaar voor nazorg; zolang als jij dat nodig hebt.
rustig hoofd na burn-out