goede leraar 4

Wat doen goede leraren anders – deel 4

Goede leraren

Ik hoor wel eens zeggen dat goede leraren ‘nooit een leerling de klas uit sturen’. En ik vind daar iets van. Voor mij valt zo’n opmerking in de categorie Leuk in theorie maar de praktijk is anders, net als ‘moeilijke klassen bestaan niet’ en ‘de leerling staat centraal’. 

Ik beschouw mijzelf als een goede leraar

Jij doet dat, hoop ik, ook. Waarschijnlijk heb je net als ik minimaal één leerling – ooit – jouw klas uitgezet, of in ieder geval geïsoleerd van de groep. Tijdens een les, nog geen 10 jaar geleden, heb ik zelfs zeven (!) leerlingen uit de les verwijderd. Waarom? Omdat de veiligheid van de groep in het gedrang kwam. Het was een moeilijke klas, met zowel kwetsbare als primair agressief reagerende leerlingen. De veiligheid van een groep gaat altijd voor. Goede leraren hebben de verantwoordelijkheid om die veiligheid te waarborgen en als dat betekent dat er een leerling even uit de groep moet, dan heb je geen keus.

Hoe doen goede leraren dat?

Een klaslokaal is een plek om te leren en als leerlingen niet kunnen leren door het gedrag van een medeleerling, dan moet je die leerling verwijderen. Het is een noodgreep, de laatste stap van jouw consequentieladder en je moet er zuinig mee zijn. Anders wordt het een sport of een strijd.

Een handleiding

  1. Neem een duidelijke beslissing en deel deze overtuigend. De criteria moeten helder zijn voor de leerlingen. Dat betekent dat je altijd moet uitleggen waarom je deze leerling er op dit moment uitzet.
  2. Geef de leerling een taak mee. Op een afgesproken tijdstip dient de leerling zich bij jou te melden met de gemaakte taak.
  3. Als een leerling weigert te vertrekken, geef je de keus tussen twee opties. Beide opties moeten oké voor jou zijn. Kies bewust. Spreek kort en duidelijk. Wees zelfbewust. Ga meteen door met je les, negeer de betreffende leerling; voor jou is hij/zij al vertrokken.
  4. Houd het zakelijk. Laat persoonlijke aanvallen van je afglijden en ga, na vertrek van de leerling, door met je les. Kap discussies meteen af.
  5. Herstel de relatie met je strafklant. Maak altijd meteen duidelijk dat hij of zij de volgende les weer welkom is en spreek de verwachting uit dat je zeker weet dat de leerling zich dan beter zal gedragen. Beschrijf het gedrag (zichtbaar) dat je verwacht.
  6. De volgende les begroet je de leerling met vriendelijke woorden, laat zien dat je blij bent dat hij/zij er weer is. Laat ouwe koeien lekker in de sloot zitten.

Wil je meedoen met ons volgende webinar ‘Timemanagement voor leraren’ op 17 november a.s.? Klik dan hier

goede leraar 3

Wat doen goede leraren anders – deel 3

Goede leraren

Er zijn heel veel dingen die goede leraren doen en het bijzondere is, dat hetgeen dat voor leraar A goed werkt, bij leraar B een tegengesteld effect kan hebben. Dat komt doordat er drie belangrijke gegevens zijn die het gedrag van een leraar beïnvloeden. Het eerste (en belangrijkste) gegeven is de persoon van de leraar. Ieder mens is anders, denkt anders, handelt anders en daarmee reageert ook iedere leraar anders op eenzelfde situatie. Ten tweede is iedere klas anders. De samenstelling van een groep bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer in de klas. Twee open deuren, net als het derde gegeven: de schoolcultuur. 

Dat wist je al

Maar… In feite hebben mensen geen enkele invloed op andere mensen. Ieder mens heeft de vrijheid van keuze: hoe te denken, hoe te reageren en om iets wel of niet te doen. Dat geldt voor leerlingen net zo goed als voor volwassenen. Het enige verschil is dat je je als (goede) leraar bewust bent van de consequenties die het maken van bepaalde keuzes tot gevolg kan hebben. 

En daar zit de crux

Om de juiste keuze te kunnen maken, moet je dus heel stevig in je schoenen staan. Je moet weten wat je doet en waarom. Want alleen dan heb je de rust om de consequenties te overzien en uit te leggen aan anderen waarom je een bepaalde keuze te maken. Voora in contact met leerlingen luistert dit heel nauw.

Leerlingen voelen feilloos aan hoe zeker een leraar is van zichzelf

Goede leraren staan sterk voor de klas. Leerlingen proberen iedere leraar uit – dat hoort bij het spelletje, maar de reactie van de leraar bepaalt hoe het verder gaat. Een goede leraar heeft daarmee invloed op de leerlingen.

Goede leraren gebruiken de cirkel van invloed

De cirkel van invloed (Steven Covey) is de basis van een goede leraar. Het gaat er niet om wat je doet, maar dat je reageert vanuit jouw cirkel van invloed: weten waar je invloed op hebt en de manier waarop je vervolgens jouw invloed uitoefent. Schoolleiders en IB-ers noemen dat een proactieve houding. Maar dan blijft de vraag: wat voor houding willen ze eigenlijk zien?

  • Sta altijd stevig – in balans
  • Neem denktijd – denk na over de mogelijkheden die je hebt
  • Weet waar je wel en geen invloed op hebt. – realiseer je dat iedere leerling zelf kiest hoe hij of zij reageert
  • Bedenk van te voren hoe je gaat reageren op een vervelende situatie – want die komen altijd terug
  • Neem je verantwoordelijkheid – anderen zijn nooit verantwoordelijk voor jouw gedrag of situatie

Conclusie van het boek

Ik citeer uit het boek Wat doen goede leraren anders

Reactieve docenten laten hun gedrag bepalen door de omstandigheden en en besteden veel tijd aan gemopper op zaken waar zij niets aan kunnen veranderen.

Proactieve docenten laten hun gedrag bepalen door hun eigen besluiten en vragen zich af wat zij kunnen doen om een situatie te verbeteren.

Punt.

Wil je meedoen met ons volgende webinar ‘De drie wetten van orde’ op 20 oktober a.s.? Klik dan hier

Goede leraren 2

Wat doen goede leraren anders – deel 2

Goede leraren

Vandaag mijn tweede blog met tips uit het onderwijsboek van Frans Ottenhof en Gerard Rozing: Wat doen goede leraren anders

Maak je eigen onderwijs

Het laatste wat je moet doen is het kopiëren van andere leraren. Het mag wel, maar als je iets gaat doen dat eigelijk niet bij je past, is je les gedoemd te mislukken. Als je de leerlingen goed kent kun je wel eens een steekje laten vallen, maar indien je een les van iemand moet overnemen of als je invaller bent, is het belangrijk dat je iets doet wat je zelf heel goed kan, goed kunt uitleggen waarom je deze les geeft en het liefst is het een les die je eerder hebt gegeven en waar je zelf tevreden over was. Maar als je liever niet klassikaal les geeft, kan het de moeite lonen om de klas aan het werk te zetten met samenwerkend leren. In ieder geval: organiseer je les tot in de details.

Vijf sleutelbegrippen voor samenwerkend leren

  1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid
    Zorg ervoor dat iedere leerling één of meer taken heeft; ze moeten elkaar nodig hebben
  2. Individuele aanspreekbaarheid
    Iedere leerling is zowel verantwoordelijk voor zijn eigen deel als voor het uiteindelijke resultaat; maak dit meteen duidelijk
  3. Directe interactie
    De formulering van de opdracht moet dwingen tot duidelijke communicatie tussen leerlingen; denk er goed over na hoe je dit gaat doen
  4. Aandacht voor sociale vaardigheden
    Bespreek de rollen van iedere deelnemer van een groep of duo; leer expliciet aan welk gedrag verwacht wordt
  5. Aandacht voor groepsprocessen
    Evalueer na afloop zowel proces als product; gebruik hiervoor van te voren opgestelde criteria 

En hoe start je een les, als goede leraar?

  • Je bent op tijd in je lokaal
  • Al je materiaal ligt klaar
  • Er staat een planning op het bord – met lesdoelen
  • De techniek werkt naar wens
  • Je begroet alle leerlingen persoonlijk, bij de deur
  • Bij de start herhaal je de gemaakte afspraken/ routines en controleer je of alle leerlingen zich er aan houden – grijp meteen in als een leerling zich eraan onttrekt
  • Geef positieve feedback aan de leerlingen

Wat verwachten goede leraren van leerlingen?

  1. Bij binnenkomst groet je de leraar terug
  2. Je houdt je aan de gemaakte afspraken en routines – huiswerk, telefoon, begintaak
  3. Alle spullen zijn waar ze moeten zijn
  4. Zodra de les begint richt je je aandacht op de leraar

Wil je meer tips over routines? Klik hier

Wil je meedoen met ons volgende webinar ‘De drie wetten van orde’ op 20 oktober a.s.? Klik dan hier

Goede leraren 3

Wat doen goede leraren anders – deel 1

Goede leraren

In 2018 werd ik uitgenodigd voor de presentatie van een nieuw onderwijsboek van Frans Ottenhof en Gerard Rozing: Wat doen goede leraren anders. Dus ik ging naar Amsterdam en liet mij onderdompelen in een actieve workshop, waarin de heren enthousiast en betrokken tips gaven om leerlingen meer te betrekken bij de les. Het was een leuke middag. Alles was praktisch en sloot goed aan bij de praktijk. En we kregen het boek cadeau. Ik denk dat het hoog tijd wordt om dit boek opnieuw onder de aandacht te brengen, dus in de hele maand oktober deel ik tips uit dit boek. 

Elke leerling wil gezien worden

Natuurlijk: we stappen allemaal wel eens met het verkeerde been uit bed. De meeste mensen komen dan de dag wel op de een of andere manier goed door, maar als je voor de klas staat is het een ander verhaal. 

Ken je eigen blinde vlek

Voor de klas heb je altijd 100% focus nodig. Zodra je even ‘in je hoofd’ zit, ben je eigenlijk geen goede leraar meer; je mist belangrijke informatie waardoor je de grip op je leerlingen kwijt kunt raken. Er is er namelijk altijd wel één die blindelings aanvoelt dat je er even niet bij bent en deze leerling zal onmiddellijk onprettig gedrag gaan vertonen om je terug te halen. 

Ook goede leraren worden wel eens boos

En dat mag natuurlijk. Het gaat erom dat je:

  • Je bewust bent van je eigen irritatie
  • Beseft dat het van jou is en dat jij er iets mee moet doen
  • Nooit afreageert op een leerling of op de klas – en als je het toch doet: bied je excuses meteen aan
  • Gewoon deelt met de klas dat je vandaag niet op je best bent
  • Laat zien dat je mens bent
  • Daarmee altijd accepteert dat ook leerlingen mens zijn – en fouten maken

Hoe zorg je ervoor dat je alle leerlingen ziet?

  1. Wees je bewust van het Pygmalion-effect: positieve self-fullfilling prophecy betekent in dit geval dat je altijd 100% vertrouwen hebt in al je leerlingen
  2. Deel informatie en ervaringen van jezelf, laat leerlingen informatie en ervaringen delen; leg nadruk op de overeenkomsten en benoem de verschillen – want die mogen er ook zijn
  3. Als je onzeker bent: stel je kwetsbaar op maar blijf vertrouwen in wat je te vertellen hebt
  4. En natuurlijk: zie je je leerlingen ook letterlijk; bij binnenkomst sta je bij de deur en spreek je iedereen persoonlijk aan

Wil je een artikel lezen waarin beschreven wordt wat de link is tussen goede leraren en het lerarentekort? Klik hier

Wil je meedoen met ons volgende webinar ‘De drie wetten van orde’ op 20 oktober a.s.? Klik dan hier

het einde van je les

Haal meer uit het einde van je les

Eindig je les goed

Als leraar zorg je voor een goed einde van je les. Iedere les die je geeft moet je netjes afsluiten. Vorige week heb ik al verteld welke elementen een goede afsluiter bevat: 

  • Controle van begrip aan de hand van het lesdoel – hebben alle leerlingen de lesstof begrepen? 
  • Evaluatie van het proces – hoe hebben jij en de leerlingen gewerkt?
  • Evaluatie van het product – wat moet er gebeuren met alle verwerkingsopdrachten van deze les?
  • Vooruitblik naar de volgende les/ huiswerk – wat moeten de leerlingen doen ter voorbereiding van de volgende les?

Als je regelmatig verschillende lesafsluiters inzet, zul je merken dat je leerlingen uitkijken naar de volgende werkvorm en er (mede) voor zullen zorgen dat jij op tijd met je afsluiter kunt beginnen.

Deze week krijg je een tweede werkvorm van Meneer Gaarthuis.

Frank Gaarthuis heeft nóg een boek geschreven

Het boekje Haal meer uit het einde van je les geeft 40 creatieve en inspirerende werkvormen om je les goed af te sluiten. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Met toestemming van Frank plaats ik lesafsluiter 4.1. Veel plezier met het organiseren van deze werkvorm!

Afscheidnemer

De afsluiting van de les is hét moment om met een positieve noot te eindigen. Dit kun je als docent zelf verzorgen, zoals we traditioneel al vaak doen, maar de regie uit handen geven is ook leuk!

Wacht dus niet langer op een voorspeelavond, open podium of ander moment waarop je jouw leerlingen ziet schitteren buiten het klaslokaal, maar maak de bühne vrij en geef talent ruim baan aan het einde van jouw les.

Geef de paar laatste minuten van je les aan een leerling. Hij of zij probeert de les samen te vatten en vertelt de belangrijkste punten aan jou en de klas. Hierin kun je de leerling helpen door in meer of mindere mate structuur te bieden of hem of haar op weg te helpen. Daarna mag hij of zij op geheel eigen wijze afscheid nemen van de klas.

Haal meer uit het einde van je les

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Heb je wel eens moeite met het houden van orde in de klas? In ons webinar De drie wetten van orde op woensdagavond 20 oktober a.s. krijg je praktische tips. Deelname kost € 3,- administratiekosten en je kunt je hier opgeven. 

Het einde van je les

Haal meer uit het einde van je les

Eindig je les goed

Het is jouw taak om iedere les niet alleen goed te beginnen, maar ook om deze goed af te sluiten. En ik weet het… door tijdgebrek schiet het er wel eens bij in. Als je voor jezelf een goede lesstructuur (met tijd!) ontwerpt, wen je jezelf er aan om al je lessen goed af te sluiten. Als je je consequent aan je eigen structuur houdt, zal je nog zelden tijd tekort komen. Bovendien rekenen je leerlingen erop dat je iedere les netjes afsluit: heldere overgangen zorgen voor duidelijkheid en overzicht. Niet alleen voor jou, maar óók voor je leerlingen. Er zijn vele manieren om het einde van je les in te kleden, maar in principe moet een lesafsluiting de volgende elementen bevatten:

  • Controle van begrip aan de hand van het lesdoel – hebben alle leerlingen de lesstof begrepen? 
  • Evaluatie van het proces – hoe hebben jij en de leerlingen gewerkt?
  • Evaluatie van het product – wat moet er gebeuren met alle verwerkingsopdrachten van deze les?
  • Vooruitblik naar de volgende les/ huiswerk – wat moeten de leerlingen doen ter voorbereiding van de volgende les?

Als je regelmatig verschillende lesafsluiters inzet, zul je merken dat je leerlingen uitkijken naar de volgende werkvorm en er (mede) voor zullen zorgen dat jij op tijd met je afsluiter kunt beginnen.

Frank Gaarthuis heeft nóg een boek geschreven

Het boekje Haal meer uit het einde van je les geeft 40 (!) creatieve en inspirerende werkvormen om je les goed af te sluiten. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Met toestemming van Frank plaats ik lesafsluiter 4. Veel plezier met het einde van je les!

Differentiëren in huiswerk

Voor iedereen hetzelfde lesprogramma, voor elke leerling hetzelfde huiswerk en een toets over de stof op een vaststaand moment: op veel scholen is dit de normale gang van zaken. Doorbreek deze cyclus met de werkvorm Differentiëren in huiswerk.

Differentiëren is in een notendop terug te brengen tot het voorbereiden van een les of andere onderwijsactiviteit op basis van wat je weet over je leerlingen. Als je kennis hebt van de verschillen tussen leerlingen, is het een logische stap om huiswerk mee te geven dat hieraan tegemoet komt. Verzamel dus gegevens (data) over de leervoortgang van je leerlingen en selecteer op basis daarvan huiswerkopdrachten die passen bij het niveau van twee (of meer) niveaugroepen die te onderscheiden zijn vanuit je data-analyse.

Sluit de les af door leerlingen huiswerk op te geven dat voortvloeit uit jouw data-analyse. Deze data kun je hebben verzameld in een les die je eerder hebt gegeven, en voor de snelle analyseerders: in de les van vandaag!

Haal meer uit het einde van je les

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Ben jij begeleider of schoolopleider van startende leraren / zij-instromers, dan kun je je HIER opgeven voor het webinar op 22 september, waarin je handige tips krijgt die jou helpen om je starters nog sneller op de rit te krijgen.

Een goed begin is het halve werk

Begin je instructie op maat

Na het vangen van de aandacht van je klas, is het tijd voor de lesopening. De beste manier om je les te openen is met een (individuele) begintaak. Ook hier geldt: een goed begin is het halve werk. Een goede begintaak grijpt terug op de (voorafgaande) stof die de basis vormt van je huidige les. Je wilt -voor je begint met je instructie- weten of alle benodigde lesstof is begrepen en verwerkt in het langetermijngeheugen van je leerlingen. Natuurlijk check je kort aan het eind van je les, maar aan het begin van de volgende les doe je dat nog een keer. Zo krijg je zicht op wat iedere leerling precies wel en niet beheerst. 

Een lesopening van Meneer Gaarthuis

Het boekje Een goed begin is het halve werk met 10 aandachtvangers & 30 lesopeningen helpt je op creatieve en inspirerende manier op weg. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Deze week (wederom met toestemming van Frank) plaats ik Lesopening 28. Probeer ‘m uit!

Fix it

Fouten ontdekken is één ding maar fouten herstellen gaat een stapje verder! Hebben de leerlingen tijdens de voorgaande lessen geoefend met bepaalde lesstof en wil je echt checken of het is geland? Dan zet je Fix It in als lesopening om leerlingen fouten te laten herstellen in de uitwerking van een gemaakte opgave uit de methode of een (eind)examen.

Bewaar voor deze lesopening bijvoorbeeld kopieën van de antwoordbladen die al echt schoolexamens of eindexamen hebben gedaan. Zet de gereedschapskist klaar en klussen maar!

Een goed begin is het halve werk

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Ben jij begeleider of schoolopleider van startende leraren / zij-instromers, dan kun je je HIER opgeven voor het webinar op 22 september, waarin je handige tips krijgt die jou helpen om je starters nog sneller op de rit te krijgen.

een goed begin

Een goed begin is het halve werk

Begin je les goed

Natuurlijk weet je dat je als leraar allereerst gastheer of gastvrouw bent. Je bent verantwoordelijk voor een warm welkom en een heldere logistiek. Daarnaast is het jouw taak om bepaalde leerstof over te brengen. Als je dat op een goede manier wilt doen zijn twee dingen belangrijk. Aandachtvangers zorgen ervoor dat iedere leerling de volle aandacht op jou richt en lesopeningen maken dat alle leerlingen de leerstof op een constructieve wijze op kunnen nemen. Een goed begin is het halve werk.

Frank Gaarthuis heeft een boek geschreven

Het boekje Een goed begin is het halve werk met 10 aandachtvangers & 30 lesopeningen helpt je op creatieve en inspirerende manier op weg. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Met toestemming van Frank plaats ik Aandachtvanger 8. Doe er je voordeel mee!

Van deel naar geheel

Soms is het een hele uitdaging om je, bij het vangen van de aandacht, te richten op de klas als geheel. Dit kan te maken hebben met de dynamiek (een klas die omschreven wordt als ‘hele drukke klas’), het aantal leerlingen of misschien vind je het wel lastig om je verstaanbaar te maken in een drukke omgeving.

Wat dan uitkomst biedt is de van deel naar geheel aandachtvanger. Hierbij richt je je in eerste instantie op delen van de klas in plaats van op de klas als geheel. Je kunt leerlingen die in een klassieke busopstelling zitten bijvoorbeeld per rij aanspreken en voorbereiden op het feit dat je instructie wilt gaan geven. Om echt indruk te maken verpak je een compliment in je aandachtvanger door bijvoorbeeld te zeggen (met een knipoog) terwijl je een rij aanwijst: ‘Ik richt mij even tot het slimste gedeelte van de klas’. Dan zul je merken dat andere rijen dit oppikken.

In hele drukke klassen kies ik er ook wel eens voor om leerlingen per tweetal of individueel aan te spreken. Iedereen even persoonlijke aandacht geven om vervolgens de klas als geheel aan te spreken is een techniek die bij de wat meer uitdagende klassen heel goed werkt.

Verdeel dus eerst je aandacht over delen van de klas om vervolgens geheel naar tevredenheid aan de les te beginnen.

Een goed begin is het halve werk

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Ben jij begeleider of schoolopleider van startende leraren / zij-instromers, dan kun je je HIER opgeven voor het webinar op 22 september, waarin je handige tips krijgt die jou helpen om je starters nog sneller op de rit te krijgen.

deadlines

Leerlingen willen echte deadlines

Leerlingen willen echte deadlines

Leerlingen willen echte deadlines, of er nu corona is of niet. Leerlingen willen weten waar ze aan toe zijn en aan afspraken gehouden worden. 
Aan het eind van het vorige schooljaar waren de klachten niet van de lucht. Er was veel onduidelijkheid en daardoor zaten veel leerlingen in de stress. Wanneer moet wat ingeleverd zijn? Waar moet het aan voldoen? Ben ik nou over of niet?

Ik kreeg een e-mail

Beste Judith, 
Gisteren een belangrijke les geleerd. Vooral aan het eind van een schooljaar worden de eindjes nogal eens aan elkaar geknoopt om leerlingen toch maar de kans te geven om alsnog over te gaan. Dat geeft veel stress en onduidelijkheid. 

Er kwam ook een leerling aan het woord

Bij jullie zijn het geen deadlines. Dead means dead, weet je, dood. Dan is er daarna niks meer. Maar bij jullie kan het dan toch nog, of dan uiteindelijk toch weer niet. Ik werk ergens naartoe, om het op tijd af te krijgen, en dan voelt het fucking oneerlijk als een ander dan nog tijd krijgt. Het is niet meer dat fijne gevoel dat je iets af hebt. En als ik dan iets wil uitstellen, dan mag het niet, omdat iedereen er is, en ik met fucking hoofdpijn zit. Ik hoop dat er volgend jaar echte deadlines zijn. 

De leraar vertelt verder

Zonder de f… woorden vond ik het een hele diepgaande roep om duidelijkheid. Door het gebruik van al jarenlang toch maar weer kansen geven is er, zeker nu met Corona, onduidelijkheid ontstaan, maar ook demotivatie. Vertrouwen in herkansingsweken die zijn ingepland, en desnoods een hoge uitzondering met speciale toestemming van een coördinator om iets na schooltijd nog in te mogen halen, dat werkt. Denken dat je toch nog wel een weekje hebt zonder gevolgen, en dan ontdekken dat je afhankelijk bent van de goede bui van een docent, die besluit zich ineens wel aan de officiële regels te houden, dat geeft slaande deuren, huilende leerlingen en boze ouders. En dat terwijl we het allemaal zo goed bedoelen. 

Duidelijk verhaal toch?

  1. Stel twee deadlines vast: op de eerste datum kan (vrijwillig) een proefversie ingeleverd worden, waarna na gerichte feedback aan een nieuwe versie gewerkt kan worden
  2. Op de tweede datum MOET het werk ingeleverd zijn – met tijd
  3. Zet op papier waar het werk aan met voldoen
  4. Stel de criteria vast, zodat leerlingen inzicht krijgen in wat de belangrijkste onderdelen zijn van het werk
  5. Wees duidelijk en streng

Deadlines voorkomen namelijk gedoe

Ben jij schoolopleider, onderwijscoach of begeleider op school en begeleid jij startende leraren en/ of zij-instromers? Doe dan mee met mijn webinar op 22 september a.s.

Vertraging

Een pleidooi voor vertraging

Een pleidooi voor vertraging

Dit is een pleidooi voor vertraging. We hebben het druk en we hebben haast. Onze to-do-list wordt maar langer er langer. Zeker zo vlak voor de zomervakantie hebben we de hele dag door het gevoel dat we achter de feiten aanrennen: we moeten nog zoveel. Het is de hoogste tijd: tijd om te vertragen in het onderwijs.

Realiseer je je dit wel eens?

Als jij gehaast bent, dan hebben jouw leerlingen daar last van. Onbewust voelen ze aan dat jij onder druk staat. Leerlingen worden daar onrustig van. En druk. Dus als jij je altijd al afvroeg waarom leerlingen altijd druk zijn voor de vakantie – het antwoord is simpel:

Jij staat onder druk en jij geeft die druk door

Zonder dat je het merkt, ben je zelf de oorzaak van de onrust. En er is maar één oplossing: vertragen. Ik denk trouwens dat dat goed is voor iedereen. Niet alleen voor je leerlingen, maar vooral voor jou, je omgeving en het hele onderwijs.

Hoe dat moet?

Het is een kwestie van keuzes maken en je aan die keuzes houden. De truc is natuurlijk ook vooral om allereerst de tijd te nemen om die keuzes te maken. Ja. Een open deur. Maar wat als je het ook echt zou doen? Wat zou jou dat opleveren? Ik maak het je makkelijk.

Een stappenplan om te vertragen

  1. Ga zitten met papier en pen, zet een rustig muziekje op en doe een paar minuten je ogen dicht
  2. Pak je agenda erbij
  3. Kijk hoeveel to-do’s je de komende weken hebt. Eigenlijk is drie to-do’s meer dan genoeg voor een gewone werkdag. Dus als je er meer dan drie hebt:
    1. Wat kun je in ieder geval schrappen of uitstellen?
    2. Welke dingen doe je voor een ander? Welke to-do’s kun je teruggeven?
  4. Pak je rooster erbij. Welke lessen of vakken kun je schrappen of vervangen door een opdracht waar je weinig tijd aan kwijt bent? Zorg ervoor dat je (zeker) die laatste weken weinig tot geen tijd kwijt bent aan voorbereiden en nakijken
  5. Ga naar buiten met je leerlingen. Wandelen, tekenen, fotograferen, lezen,  picknicken, enzovoort. Als het maar traag is en rust oplevert
  6. Stap je lokaal pas in als je rustig bent. Houd je hoofd leeg door alles wat je bedenkt meteen ergens te noteren Later kun je beslissen wat je met die notities gaat doen. Weggooien is ook een optie
  7. Dwing jezelf om pauzes te nemen. Zonder telefoon
  8. Slaap je slecht? Zet een uur voor je naar bed gaat alle schermen uit en leg een notitieboekje naast je bed
  9. Begin de dag met een korte yogaoefening en sluit je dag daar weer mee af. Je kunt de leerlingen natuurlijk mee laten doen
  10. Zet zachte, rustgevende muziek op als de leerlingen aan het werk zijn. Net zacht genoeg om niet te storen. Dit verhoogt zowel de sfeer als de rust. Sommige leerlingen moeten hier aan wennen…

Heb je behoefte aan een cursus Timemanagement voor het onderwijs? In onze webshop vind je een online cursus, die redelijk goedkoop is, weinig tijd kost en effectief tijdwinst oplevert. Zo begin je het nieuwe schooljaar zeker goed.

Wil je meer weten over vertraging in het onderwijs? Luister dan naar deze podcast

Wil je leren hoe je je grenzen kunt bewaken, als leraar en collega? Je kunt nu vroege vogel-korting krijgen voor de online dagtraining Sterk voor de Klas op zaterdag 4 september a.s.