Het einde van je les

Haal meer uit het einde van je les

Eindig je les goed

Het is jouw taak om iedere les niet alleen goed te beginnen, maar ook om deze goed af te sluiten. En ik weet het… door tijdgebrek schiet het er wel eens bij in. Als je voor jezelf een goede lesstructuur (met tijd!) ontwerpt, wen je jezelf er aan om al je lessen goed af te sluiten. Als je je consequent aan je eigen structuur houdt, zal je nog zelden tijd tekort komen. Bovendien rekenen je leerlingen erop dat je iedere les netjes afsluit: heldere overgangen zorgen voor duidelijkheid en overzicht. Niet alleen voor jou, maar óók voor je leerlingen. Er zijn vele manieren om het einde van je les in te kleden, maar in principe moet een lesafsluiting de volgende elementen bevatten:

  • Controle van begrip aan de hand van het lesdoel – hebben alle leerlingen de lesstof begrepen? 
  • Evaluatie van het proces – hoe hebben jij en de leerlingen gewerkt?
  • Evaluatie van het product – wat moet er gebeuren met alle verwerkingsopdrachten van deze les?
  • Vooruitblik naar de volgende les/ huiswerk – wat moeten de leerlingen doen ter voorbereiding van de volgende les?

Als je regelmatig verschillende lesafsluiters inzet, zul je merken dat je leerlingen uitkijken naar de volgende werkvorm en er (mede) voor zullen zorgen dat jij op tijd met je afsluiter kunt beginnen.

Frank Gaarthuis heeft nóg een boek geschreven

Het boekje Haal meer uit het einde van je les geeft 40 (!) creatieve en inspirerende werkvormen om je les goed af te sluiten. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Met toestemming van Frank plaats ik lesafsluiter 4. Veel plezier met het einde van je les!

Differentiëren in huiswerk

Voor iedereen hetzelfde lesprogramma, voor elke leerling hetzelfde huiswerk en een toets over de stof op een vaststaand moment: op veel scholen is dit de normale gang van zaken. Doorbreek deze cyclus met de werkvorm Differentiëren in huiswerk.

Differentiëren is in een notendop terug te brengen tot het voorbereiden van een les of andere onderwijsactiviteit op basis van wat je weet over je leerlingen. Als je kennis hebt van de verschillen tussen leerlingen, is het een logische stap om huiswerk mee te geven dat hieraan tegemoet komt. Verzamel dus gegevens (data) over de leervoortgang van je leerlingen en selecteer op basis daarvan huiswerkopdrachten die passen bij het niveau van twee (of meer) niveaugroepen die te onderscheiden zijn vanuit je data-analyse.

Sluit de les af door leerlingen huiswerk op te geven dat voortvloeit uit jouw data-analyse. Deze data kun je hebben verzameld in een les die je eerder hebt gegeven, en voor de snelle analyseerders: in de les van vandaag!

Haal meer uit het einde van je les

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Ben jij begeleider of schoolopleider van startende leraren / zij-instromers, dan kun je je HIER opgeven voor het webinar op 22 september, waarin je handige tips krijgt die jou helpen om je starters nog sneller op de rit te krijgen.

Een goed begin is het halve werk

Begin je instructie op maat

Na het vangen van de aandacht van je klas, is het tijd voor de lesopening. De beste manier om je les te openen is met een (individuele) begintaak. Ook hier geldt: een goed begin is het halve werk. Een goede begintaak grijpt terug op de (voorafgaande) stof die de basis vormt van je huidige les. Je wilt -voor je begint met je instructie- weten of alle benodigde lesstof is begrepen en verwerkt in het langetermijngeheugen van je leerlingen. Natuurlijk check je kort aan het eind van je les, maar aan het begin van de volgende les doe je dat nog een keer. Zo krijg je zicht op wat iedere leerling precies wel en niet beheerst. 

Een lesopening van Meneer Gaarthuis

Het boekje Een goed begin is het halve werk met 10 aandachtvangers & 30 lesopeningen helpt je op creatieve en inspirerende manier op weg. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Deze week (wederom met toestemming van Frank) plaats ik Lesopening 28. Probeer ‘m uit!

Fix it

Fouten ontdekken is één ding maar fouten herstellen gaat een stapje verder! Hebben de leerlingen tijdens de voorgaande lessen geoefend met bepaalde lesstof en wil je echt checken of het is geland? Dan zet je Fix It in als lesopening om leerlingen fouten te laten herstellen in de uitwerking van een gemaakte opgave uit de methode of een (eind)examen.

Bewaar voor deze lesopening bijvoorbeeld kopieën van de antwoordbladen die al echt schoolexamens of eindexamen hebben gedaan. Zet de gereedschapskist klaar en klussen maar!

Een goed begin is het halve werk

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Ben jij begeleider of schoolopleider van startende leraren / zij-instromers, dan kun je je HIER opgeven voor het webinar op 22 september, waarin je handige tips krijgt die jou helpen om je starters nog sneller op de rit te krijgen.

een goed begin

Een goed begin is het halve werk

Begin je les goed

Natuurlijk weet je dat je als leraar allereerst gastheer of gastvrouw bent. Je bent verantwoordelijk voor een warm welkom en een heldere logistiek. Daarnaast is het jouw taak om bepaalde leerstof over te brengen. Als je dat op een goede manier wilt doen zijn twee dingen belangrijk. Aandachtvangers zorgen ervoor dat iedere leerling de volle aandacht op jou richt en lesopeningen maken dat alle leerlingen de leerstof op een constructieve wijze op kunnen nemen. Een goed begin is het halve werk.

Frank Gaarthuis heeft een boek geschreven

Het boekje Een goed begin is het halve werk met 10 aandachtvangers & 30 lesopeningen helpt je op creatieve en inspirerende manier op weg. Frank (leraar economie) heeft het geschreven voor het VO, maar naar mijn mening zijn de werkvormen net zo goed te gebruiken in de bovenbouw van het PO. Met toestemming van Frank plaats ik Aandachtvanger 8. Doe er je voordeel mee!

Van deel naar geheel

Soms is het een hele uitdaging om je, bij het vangen van de aandacht, te richten op de klas als geheel. Dit kan te maken hebben met de dynamiek (een klas die omschreven wordt als ‘hele drukke klas’), het aantal leerlingen of misschien vind je het wel lastig om je verstaanbaar te maken in een drukke omgeving.

Wat dan uitkomst biedt is de van deel naar geheel aandachtvanger. Hierbij richt je je in eerste instantie op delen van de klas in plaats van op de klas als geheel. Je kunt leerlingen die in een klassieke busopstelling zitten bijvoorbeeld per rij aanspreken en voorbereiden op het feit dat je instructie wilt gaan geven. Om echt indruk te maken verpak je een compliment in je aandachtvanger door bijvoorbeeld te zeggen (met een knipoog) terwijl je een rij aanwijst: ‘Ik richt mij even tot het slimste gedeelte van de klas’. Dan zul je merken dat andere rijen dit oppikken.

In hele drukke klassen kies ik er ook wel eens voor om leerlingen per tweetal of individueel aan te spreken. Iedereen even persoonlijke aandacht geven om vervolgens de klas als geheel aan te spreken is een techniek die bij de wat meer uitdagende klassen heel goed werkt.

Verdeel dus eerst je aandacht over delen van de klas om vervolgens geheel naar tevredenheid aan de les te beginnen.

Een goed begin is het halve werk

Wil je meer informatie over het boekje of wil je het boekje kopen? Kijk dan op de site van Meneer Gaarthuis

Ben jij begeleider of schoolopleider van startende leraren / zij-instromers, dan kun je je HIER opgeven voor het webinar op 22 september, waarin je handige tips krijgt die jou helpen om je starters nog sneller op de rit te krijgen.

deadlines

Leerlingen willen echte deadlines

Leerlingen willen echte deadlines

Leerlingen willen echte deadlines, of er nu corona is of niet. Leerlingen willen weten waar ze aan toe zijn en aan afspraken gehouden worden. 
Aan het eind van het vorige schooljaar waren de klachten niet van de lucht. Er was veel onduidelijkheid en daardoor zaten veel leerlingen in de stress. Wanneer moet wat ingeleverd zijn? Waar moet het aan voldoen? Ben ik nou over of niet?

Ik kreeg een e-mail

Beste Judith, 
Gisteren een belangrijke les geleerd. Vooral aan het eind van een schooljaar worden de eindjes nogal eens aan elkaar geknoopt om leerlingen toch maar de kans te geven om alsnog over te gaan. Dat geeft veel stress en onduidelijkheid. 

Er kwam ook een leerling aan het woord

Bij jullie zijn het geen deadlines. Dead means dead, weet je, dood. Dan is er daarna niks meer. Maar bij jullie kan het dan toch nog, of dan uiteindelijk toch weer niet. Ik werk ergens naartoe, om het op tijd af te krijgen, en dan voelt het fucking oneerlijk als een ander dan nog tijd krijgt. Het is niet meer dat fijne gevoel dat je iets af hebt. En als ik dan iets wil uitstellen, dan mag het niet, omdat iedereen er is, en ik met fucking hoofdpijn zit. Ik hoop dat er volgend jaar echte deadlines zijn. 

De leraar vertelt verder

Zonder de f… woorden vond ik het een hele diepgaande roep om duidelijkheid. Door het gebruik van al jarenlang toch maar weer kansen geven is er, zeker nu met Corona, onduidelijkheid ontstaan, maar ook demotivatie. Vertrouwen in herkansingsweken die zijn ingepland, en desnoods een hoge uitzondering met speciale toestemming van een coördinator om iets na schooltijd nog in te mogen halen, dat werkt. Denken dat je toch nog wel een weekje hebt zonder gevolgen, en dan ontdekken dat je afhankelijk bent van de goede bui van een docent, die besluit zich ineens wel aan de officiële regels te houden, dat geeft slaande deuren, huilende leerlingen en boze ouders. En dat terwijl we het allemaal zo goed bedoelen. 

Duidelijk verhaal toch?

  1. Stel twee deadlines vast: op de eerste datum kan (vrijwillig) een proefversie ingeleverd worden, waarna na gerichte feedback aan een nieuwe versie gewerkt kan worden
  2. Op de tweede datum MOET het werk ingeleverd zijn – met tijd
  3. Zet op papier waar het werk aan met voldoen
  4. Stel de criteria vast, zodat leerlingen inzicht krijgen in wat de belangrijkste onderdelen zijn van het werk
  5. Wees duidelijk en streng

Deadlines voorkomen namelijk gedoe

Ben jij schoolopleider, onderwijscoach of begeleider op school en begeleid jij startende leraren en/ of zij-instromers? Doe dan mee met mijn webinar op 22 september a.s.

Vertraging

Een pleidooi voor vertraging

Een pleidooi voor vertraging

Dit is een pleidooi voor vertraging. We hebben het druk en we hebben haast. Onze to-do-list wordt maar langer er langer. Zeker zo vlak voor de zomervakantie hebben we de hele dag door het gevoel dat we achter de feiten aanrennen: we moeten nog zoveel. Het is de hoogste tijd: tijd om te vertragen in het onderwijs.

Realiseer je je dit wel eens?

Als jij gehaast bent, dan hebben jouw leerlingen daar last van. Onbewust voelen ze aan dat jij onder druk staat. Leerlingen worden daar onrustig van. En druk. Dus als jij je altijd al afvroeg waarom leerlingen altijd druk zijn voor de vakantie – het antwoord is simpel:

Jij staat onder druk en jij geeft die druk door

Zonder dat je het merkt, ben je zelf de oorzaak van de onrust. En er is maar één oplossing: vertragen. Ik denk trouwens dat dat goed is voor iedereen. Niet alleen voor je leerlingen, maar vooral voor jou, je omgeving en het hele onderwijs.

Hoe dat moet?

Het is een kwestie van keuzes maken en je aan die keuzes houden. De truc is natuurlijk ook vooral om allereerst de tijd te nemen om die keuzes te maken. Ja. Een open deur. Maar wat als je het ook echt zou doen? Wat zou jou dat opleveren? Ik maak het je makkelijk.

Een stappenplan om te vertragen

  1. Ga zitten met papier en pen, zet een rustig muziekje op en doe een paar minuten je ogen dicht
  2. Pak je agenda erbij
  3. Kijk hoeveel to-do’s je de komende weken hebt. Eigenlijk is drie to-do’s meer dan genoeg voor een gewone werkdag. Dus als je er meer dan drie hebt:
    1. Wat kun je in ieder geval schrappen of uitstellen?
    2. Welke dingen doe je voor een ander? Welke to-do’s kun je teruggeven?
  4. Pak je rooster erbij. Welke lessen of vakken kun je schrappen of vervangen door een opdracht waar je weinig tijd aan kwijt bent? Zorg ervoor dat je (zeker) die laatste weken weinig tot geen tijd kwijt bent aan voorbereiden en nakijken
  5. Ga naar buiten met je leerlingen. Wandelen, tekenen, fotograferen, lezen,  picknicken, enzovoort. Als het maar traag is en rust oplevert
  6. Stap je lokaal pas in als je rustig bent. Houd je hoofd leeg door alles wat je bedenkt meteen ergens te noteren Later kun je beslissen wat je met die notities gaat doen. Weggooien is ook een optie
  7. Dwing jezelf om pauzes te nemen. Zonder telefoon
  8. Slaap je slecht? Zet een uur voor je naar bed gaat alle schermen uit en leg een notitieboekje naast je bed
  9. Begin de dag met een korte yogaoefening en sluit je dag daar weer mee af. Je kunt de leerlingen natuurlijk mee laten doen
  10. Zet zachte, rustgevende muziek op als de leerlingen aan het werk zijn. Net zacht genoeg om niet te storen. Dit verhoogt zowel de sfeer als de rust. Sommige leerlingen moeten hier aan wennen…

Heb je behoefte aan een cursus Timemanagement voor het onderwijs? In onze webshop vind je een online cursus, die redelijk goedkoop is, weinig tijd kost en effectief tijdwinst oplevert. Zo begin je het nieuwe schooljaar zeker goed.

Wil je meer weten over vertraging in het onderwijs? Luister dan naar deze podcast

Wil je leren hoe je je grenzen kunt bewaken, als leraar en collega? Je kunt nu vroege vogel-korting krijgen voor de online dagtraining Sterk voor de Klas op zaterdag 4 september a.s. 

precies prijzen

Precies prijzen

Precies prijzen - wat is het?

Precies prijzen is een techniek uit het boek Teach like a Champion van Doug Lemov. Het doel is om de juiste, positieve feedback te geven op gedrag, antwoorden of gemaakt werk van leerlingen.

Wat zie ik in de klas?

Gelukkig reageren de meeste leraren positief op leerlingen. Inmiddels weten we allemaal dat een compliment meer effect heeft dan een terechtwijzing.

Afgelopen week zat ik in een bruglas die – ondanks de hitte – keihard aan het werk was. Ik heb geturfd hoeveel complimenten de leraar gaf tijdens de nabespreking van een gemaakte opdracht. 

Goed zo – 15 x
Uitstekend – 6 x
Goed – 3 x
Top – 2 x
Prima – 4 x

De leerlingen waren blij met de complimenten. Maar toen ik navroeg waar ze het compliment voor kregen, dan wisten ze dat eigenlijk niet meer. Gewoon… was het antwoord.

Goed precies prijzen valt niet mee. Terwijl het exact benoemen wat de leerling goed (of prima, uitstekend, top) heeft gedaan, als effect heeft dat de leerling zich bewust wordt van wat hij of zij doet en hierdoor het gewenste gedrag opnieuw zal vertonen.

Waarom is deze techniek zo moeilijk voor leraren?

Daar zijn drie redenen voor:

  1. Tijd – We willen het tempo van de les hoog houden, geen tijd verspillen en de les afkrijgen.
  2. Focus – Als leraar moet je al 100 dingen tegelijk doen en ook nog eens alles zien en horen wat er in je klas gebeurt. Je focust op het geven van het compliment en vergeet in de waan van het moment te benoemen wat er precies goed gaat.
  3. Taal – Je krijgt het gevoel dat je jezelf de hele tijd herhaalt.

Hoe kun je het makkelijk maken?

Het is belangrijk dat je je bewust wordt van de momenten waarop je een compliment geeft. Stap 1 is dus heel simpel: 

  1. Na ieder compliment zeg je: want… – en daarna vertel je waarom
  2. Als je klassikaal bezig bent, kunt je ook zo nu en dan specifiek benoemen wat de hele groep goed gedaan heeft
  3. In één op éénsituaties kun je je compliment uitbreiden met een voorbeeld. Exact herhalen wat de leerling zei of deed.

Wat tijd betreft: dit aspect moet je loslaten. Jij moet oefenen op de techniek precies prijzen en daar heb je tijd voor nodig. Zodra het een automatisme is, haal je die tijd vanzelf weer in.

Oefenen doe je door daar de focus op te leggen. Misschien raak je in de war of gaan er andere dingen mis, maar dat mag. Alleen door fouten te maken kun je leren.

Wat taal betreft: dit is geen probleem. Herhaal jezelf maar. Je zult merken dat je je taal vanzelf gaat variëren. Dat gaat vanzelf en is onderdeel van het proces.

De gouden tip is: 

Gewoon beginnen

Succes!

Ons volgende webinar is op woensdag 30 juni a.a., weer om 19.30. Je krijgt tips om je leerlingen te motiveren. Je kunt je HIER opgeven.

Een geweldig vak

Een geweldig vak

Leraar: een geweldig vak

Veel leraren worden leraar omdat ze uit een onderwijsfamilie komen (wie heeft er niet bij zijn vader of moeder in de klas gezeten?), omdat de lerarenopleiding tweede keus was (eigenlijk wilde ik acteur worden) of omdat de vele vakanties lonkten (en helaas blijken die nog steeds te kort). Maar in deze tijd van grote tekorten noem ik graag nog meer goede redenen om leraar te worden. Je weet tenslotte nooit wie dit leest (soms vangt een koe een haas).

Tien redenen om het vak van leraar te kiezen

  1. Werken in het onderwijs is afwisselend. Geen dag is hetzelfde. Als je ’s morgens de school binnenstapt, weet je nooit wat er die dag allemaal gaat gebeuren.
  2. Het vak van leraar zorgt ervoor dat je voortdurend bezig bent met jouw eigen persoonlijke ontwikkeling. Je leert iedere dag bij. Ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. De verschillende visies zorgen ervoor dat je scherp blijft en blijft nadenken.
  3. Je hebt iets uitgelegd en plotseling branden er lampjes boven de hoofden van je leerlingen. ‘Ik snap het!” Die momenten zijn onbetaalbaar en vervelen nooit.
  4. De humor is specifiek en onbetaalbaar. Lachen met de leerlingen om een mopje. Dubbel liggen met je collega’s omdat één van hen een leerling nadoet. Genieten met ouders omdat vader dezelfde grappen maakt als zijn zoon; jouw leerling. Lachen om jezelf omdat je weer de inlogcode van het digibord kwijt bent.
  5. De momenten van ontspanning in de klas. Alle momenten dat 30 leerlingen én jijzelf gelukkig zijn in een klaslokaal zorgen voor energie die verslavend werkt.
  6. Je leert ‘nee’ zeggen en je grenzen bewaken. Want iedereen trekt de hele dag aan je. Leerlingen proberen je uit, ouders stellen hoge eisen en je leidinggevende zeurt ook. Alles went. Als je om kunt gaan met dergelijke weerstanden heb je daar ook buiten school plezier van.
  7. Als je van feesten houdt: de meeste scholen grijpen iedere kans aan om een feestje te bouwen met of voor de leerlingen. In de bijbehorende commissies kun je meteen al je creatieve ideeën kwijt.
  8. Nergens heb je zoveel vrijheid om je eigen creativiteit te kunnen botvieren. Je kunt je eindeloos uitleven in projecten, thema’s, digitale tools, knutsels, lesideeën, aankleding van je lokaal, lesvoorbereidingen, enzovoort.
  9. Je bent altijd verzekerd van werk en hebt de beste rechtszekerheid van alle beroepen in Nederland.
  10. En ja oké: je hebt vaak vakantie en het verdient niet heel erg slecht.

Wil je ook leraar worden en zoek je meer informatie? Klik dan hier

Je kunt je nog opgeven voor het webinar ‘Vijf tips voor het lesgeven in combinatieklassen?’ op 9 juni a.s. Klik dan hier

Maak een groep

Maak van je klas een groep

Maak van je klas een groep

Nu alle leerlingen weer naar school mogen, zitten ze voor het eerst sinds lange tijd met elkaar in één lokaal. Grijp nu je kans en maak van je klas een groep.

Vijf manieren om van een klas een groep te maken

Soms heb je wel eens het idee dat je groep geen groep is, maar een verzameling kliekjes. Met een beetje pech zijn die kliekjes ook nog eens uitgesproken tégen alle andere kliekjes. En met nog meer pech blijft het zo tot eind schooljaar.

Nu de scholen weer volledig open gaan, is het de perfecte tijd om daar iets aan te veranderen. Iedereen is blij om elkaar weer te zien; leerlingen kijken uit naar de gezelligheid en ze staan nu open voor suggesties (lees: invloeden) van jouw kant. Pak jouw kans en maak een groep van jouw klas

Hoe pak je dat dan aan?

Er zijn vijf manieren om een dergelijke verandering in gang te zetten. 1. Je gaat opnieuw met elkaar kennismaken; zie het als een nieuw schooljaar. Dat betekent een nieuwe start. Dus alle plannen (goede voornemens!) voor de komende maanden kunnen besproken en gedeeld worden. Stel veel vragen en leg de nadruk op de overeenkomsten die er zijn. 2. Jij laat duidelijk merken dat jij heel blij bent met deze groep en ook heel veel vertrouwen in hen hebt. Spreek altijd positief! Het is bijvoorbeeld de groep met de hoogste cijfers sinds 2010. Of de groep die het minst te laat op school komt. Zoek iets waar deze groep in uitblinkt en herhaal dat feit regelmatig. Laat ze daarna nog meer doelen stellen, en halen! 3. Grijp de kans om je leerlingen (anoniem en serieus) feedback te laten geven op jouw lessen. Je kunt de “placemat-methode” gebruiken. Kies een paar veranderpunten uit om aan te werken. Jij kunt dat (natuurlijk) niet alleen; je hebt de hulp nodig van de hele klas. Maak ze mede verantwoordelijk. 4. Herhaal steeds weer (desnoods 100 x op een dag) hoe je wilt dat men met elkaar omgaat en geef zelf het goede voorbeeld. Leg ook steeds weer uit wat ze dit gaat opleveren. 5. Bedenk met de klas een groepsdoel dat in het kader past van jouw lessen. Geld inzamelen voor een goed doel of iets leuks doen voor bejaarden of wezen. Een gezamenlijke succeservaring is zeer effectief voor het vormen van een positieve groep. Wees geduldig. Het bouwen van Rome duurde ook langer dan één dag…

Wil je meedoen aan het webinar op 27 mei of 9 juni Vijf tips voor het lesgeven in combinatieklassen? Klik dan hier.

Wil je werkvormen zodat de leerlingen elkaar beter (of weer, of nu pas) kunnen leren kennen? Bekijk dan dit Pinterestbord hier.

Conflict

Los een conflict op

Los een conflict op - op een handige manier

Meningsverschillen bestaan. Dat is ook prettig. Maar wat als je niet weet hoe je verder moet? Los een conflict op: op een handige manier.

Heb jij ook wel eens een conflict?

 Met je collega, een duo-partner, een ouder, een leerling of je leidinggevende? Of met jezelf?

Het hoeft geen groot conflict te zijn. Misschien is het gewoon een dingetje dat je dwars zit. Een verschil van mening. Een andere werkwijze. Een andere zienswijze.

Het kan natuurlijk ook een echte ruzie zijn. Een groot probleem.

Kijk eens op een andere manier

Het kan heel verhelderend zijn om er eens op een andere manier naar te kijken. Ik heb mij verdiept in diverse methodes en technieken en ik heb de omkeringen van Byron Katie gekozen als uitgangspunt.

Los een conflict op: een stappenplan

1. Zet het conflict op papier in één zin.
Jij en degene met wie je een conflict hebt moeten beiden in de zin staan.

Bijvoorbeeld: X snapt niet dat ik gelijk heb.
Of: Ik weet niet waarom ik steeds te laat kom.
Of: Waarom luisteren de ouders van Y niet naar mij?

2. Lees de zin hardop aan jezelf voor.

3. Stel jezelf de vraag: Ik denk dat. En is het echt waar?
Het antwoord is ja of nee. Geen maren, ennen of misschienen…

4. Dan draai je de zin om.

Bijvoorbeeld: Ik snap niet dat X gelijk heeft.
Of: Ik weet wel waarom ik steeds te laat kom.
Of: Waarom luister ik niet naar de ouders van Y?

5. Lees ook die zin hardop aan jezelf voor.

6. Stel jezelf de vraag: Kan dat ook waar zijn?

7. Zeg niet meteen nee. Denk er eerst eens verder over na.
Je kunt alles wat in je opkomt ook opschrijven, of tekenen, of aan iemand anders vertellen.

8. Daarna laat je het rusten. Je zult merken dat je een volgende keer op een andere manier met diegene omgaat. Signaleer dat.

9. Je kunt deze methode ook gebruiken om conflicten tussen leerlingen op te lossen.

10. Succes!

Meedoen met het volgende webinar van Sterke School? In mei krijg je vijf tips voor het lesgeven in combinatieklassen. Klik hier om je op te geven.

Meer weten over Byron Katie? Lees hier

Toetsen zonder stress

Toetsen zonder stress

Toetsen zonder stress - Yes you can

De tafels staan uit elkaar. Lege blaadjes en pennen liggen klaar. Vierendertig paar ogen staren naar de stapel toetsen in jouw handen. In een aantal van die ogen zie je angst. Pure stress. En je vraagt je af: toetsen zonder stress – kan dat wel?

Het flauwe antwoord? Ja, dat kan

Sommige leerlingen reageren enthousiast op toetsen. Ze vinden het heerlijk om ergens hard voor te werken en dan beloond te worden met een goed cijfer. Andere leerlingen raken zo in de stress dat hun resultaten er onder lijden. Je ziet het vaak bij het nakijken. Je ziet dan fouten waarvan je denkt: Hé wat raar. Dat antwoord weet ze toch… Het volgende wat je denkt is: Hoe kan ik er voor zorgen dat ze die fout niet maakt in de volgende toets? Want je weet zeker dat jij er iets aan kunt doen.

Het tweede flauwe antwoord? Dat jij er niks aan kunt doen

Iedere leerling is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Als ze haar huiswerk nooit maakt, geen planning heeft gemaakt of alleen het leerboek ’s nachts onder haar hoofdkussen heeft gelegd, kan ze zelf ook wel bedenken dat ze vermoedelijk een onvoldoende gaat halen. Maar een leerling die thuis onder druk wordt gezet, onzeker is over de eigen competenties of gewoon geen flauw idee heeft hoe hij moet leren… dat is een ander verhaal. Maar hoe dan ook – op beide soorten leerlingen kun je invloed uitoefenen. Je kunt ze namelijk precies vertellen wat ze wel en niet moeten doen. En of ze jouw tips ter harte nemen? Dat is hun keus. Daar heb je geen invloed op.

Zeven tips voor toetsen zonder stress

1. Verzamel met de klas leertips en zet ze op het bord. Laat de leerlingen de tips overschrijven. Kijk samen naar de beste manieren om woordjes/ begrippen te leren, samenvattingen te maken, verbanden te beschrijven, enzovoort. Dit kun je organiseren met een coöperatieve werkvorm.

2. Ga met de klas de toekomst in. Iedere leerling visualiseert dat de toets ingeleverd is en dat hij/ zij een mooi cijfer heeft gehaald. Laat dat cijfer ook opschrijven. Vraag wat iedereen heeft gedaan om dat mooie cijfer te halen. Vervolgens ga je terug naar het nu en maak samen een planning: wat moet je allemaal doen om dat cijfer te halen?

3. Vertel je leerlingen de volgende voorbereidingstruc bij een vol hoofd of angstige gedachten: Pak een blaadje en schrijf of teken daar alles wat jou van de focus afhaalt. Dagelijkse problemen, boodschappenlijstjes, zorgen om anderen… schrijf het allemaal op, maak er een prop van en gooi de prop weg, zodat je het kwijt bent. Deze tip klinkt misschien raar, maar hij helpt echt.

4. Vlak voor de toets: frisse lucht, water drinken en even flink bewegen (springen, rennen). Vertel dat suikers de concentratie doen verminderen.

5. Maak samen een proeftoets met dezelfde soort vragen. Dus niet: de leerlingen maken en je bespreekt samen na… Nee: echt de toets samen maken. Stap voor stap. En alleen voor degenen die dat willen. Of geef keuzemogelijkheden: samen maken, alleen maken of niet maken.

6. Als het maken van de toets langer duurt dan 45 minuten: splits de toets in tweeën en las een pauze in van 10 minuten. Ook hier weer: frisse lucht, water drinken en bewegen (springen, rennen). Daarna weer: focus.

7. Kijk de toets meteen na: directe feedback is de enige effectieve feedback.

Wil jouw school volgend jaar gaan werken met een handige planagenda voor de leerlingen? Annemieke Groeneveld heeft een hele goede voor je ontworpen. Kijk op haar site: Studielift.

Gebrek aan zelfvertrouwen voor de klas? Je kunt je nog opgeven voor de dagtraining op 8 mei a.s.: Sterk voor de Klas