Vertraging

Een pleidooi voor vertraging

Een pleidooi voor vertraging

Dit is een pleidooi voor vertraging. We hebben het druk en we hebben haast. Onze to-do-list wordt maar langer er langer. Zeker zo vlak voor de zomervakantie hebben we de hele dag door het gevoel dat we achter de feiten aanrennen: we moeten nog zoveel. Het is de hoogste tijd: tijd om te vertragen in het onderwijs.

Realiseer je je dit wel eens?

Als jij gehaast bent, dan hebben jouw leerlingen daar last van. Onbewust voelen ze aan dat jij onder druk staat. Leerlingen worden daar onrustig van. En druk. Dus als jij je altijd al afvroeg waarom leerlingen altijd druk zijn voor de vakantie – het antwoord is simpel:

Jij staat onder druk en jij geeft die druk door

Zonder dat je het merkt, ben je zelf de oorzaak van de onrust. En er is maar één oplossing: vertragen. Ik denk trouwens dat dat goed is voor iedereen. Niet alleen voor je leerlingen, maar vooral voor jou, je omgeving en het hele onderwijs.

Hoe dat moet?

Het is een kwestie van keuzes maken en je aan die keuzes houden. De truc is natuurlijk ook vooral om allereerst de tijd te nemen om die keuzes te maken. Ja. Een open deur. Maar wat als je het ook echt zou doen? Wat zou jou dat opleveren? Ik maak het je makkelijk.

Een stappenplan om te vertragen

  1. Ga zitten met papier en pen, zet een rustig muziekje op en doe een paar minuten je ogen dicht
  2. Pak je agenda erbij
  3. Kijk hoeveel to-do’s je de komende weken hebt. Eigenlijk is drie to-do’s meer dan genoeg voor een gewone werkdag. Dus als je er meer dan drie hebt:
    1. Wat kun je in ieder geval schrappen of uitstellen?
    2. Welke dingen doe je voor een ander? Welke to-do’s kun je teruggeven?
  4. Pak je rooster erbij. Welke lessen of vakken kun je schrappen of vervangen door een opdracht waar je weinig tijd aan kwijt bent? Zorg ervoor dat je (zeker) die laatste weken weinig tot geen tijd kwijt bent aan voorbereiden en nakijken
  5. Ga naar buiten met je leerlingen. Wandelen, tekenen, fotograferen, lezen,  picknicken, enzovoort. Als het maar traag is en rust oplevert
  6. Stap je lokaal pas in als je rustig bent. Houd je hoofd leeg door alles wat je bedenkt meteen ergens te noteren Later kun je beslissen wat je met die notities gaat doen. Weggooien is ook een optie
  7. Dwing jezelf om pauzes te nemen. Zonder telefoon
  8. Slaap je slecht? Zet een uur voor je naar bed gaat alle schermen uit en leg een notitieboekje naast je bed
  9. Begin de dag met een korte yogaoefening en sluit je dag daar weer mee af. Je kunt de leerlingen natuurlijk mee laten doen
  10. Zet zachte, rustgevende muziek op als de leerlingen aan het werk zijn. Net zacht genoeg om niet te storen. Dit verhoogt zowel de sfeer als de rust. Sommige leerlingen moeten hier aan wennen…

Heb je behoefte aan een cursus Timemanagement voor het onderwijs? In onze webshop vind je een online cursus, die redelijk goedkoop is, weinig tijd kost en effectief tijdwinst oplevert. Zo begin je het nieuwe schooljaar zeker goed.

Wil je meer weten over vertraging in het onderwijs? Luister dan naar deze podcast

Wil je leren hoe je je grenzen kunt bewaken, als leraar en collega? Je kunt nu vroege vogel-korting krijgen voor de online dagtraining Sterk voor de Klas op zaterdag 4 september a.s. 

precies prijzen

Precies prijzen

Precies prijzen - wat is het?

Precies prijzen is een techniek uit het boek Teach like a Champion van Doug Lemov. Het doel is om de juiste, positieve feedback te geven op gedrag, antwoorden of gemaakt werk van leerlingen.

Wat zie ik in de klas?

Gelukkig reageren de meeste leraren positief op leerlingen. Inmiddels weten we allemaal dat een compliment meer effect heeft dan een terechtwijzing.

Afgelopen week zat ik in een bruglas die – ondanks de hitte – keihard aan het werk was. Ik heb geturfd hoeveel complimenten de leraar gaf tijdens de nabespreking van een gemaakte opdracht. 

Goed zo – 15 x
Uitstekend – 6 x
Goed – 3 x
Top – 2 x
Prima – 4 x

De leerlingen waren blij met de complimenten. Maar toen ik navroeg waar ze het compliment voor kregen, dan wisten ze dat eigenlijk niet meer. Gewoon… was het antwoord.

Goed precies prijzen valt niet mee. Terwijl het exact benoemen wat de leerling goed (of prima, uitstekend, top) heeft gedaan, als effect heeft dat de leerling zich bewust wordt van wat hij of zij doet en hierdoor het gewenste gedrag opnieuw zal vertonen.

Waarom is deze techniek zo moeilijk voor leraren?

Daar zijn drie redenen voor:

  1. Tijd – We willen het tempo van de les hoog houden, geen tijd verspillen en de les afkrijgen.
  2. Focus – Als leraar moet je al 100 dingen tegelijk doen en ook nog eens alles zien en horen wat er in je klas gebeurt. Je focust op het geven van het compliment en vergeet in de waan van het moment te benoemen wat er precies goed gaat.
  3. Taal – Je krijgt het gevoel dat je jezelf de hele tijd herhaalt.

Hoe kun je het makkelijk maken?

Het is belangrijk dat je je bewust wordt van de momenten waarop je een compliment geeft. Stap 1 is dus heel simpel: 

  1. Na ieder compliment zeg je: want… – en daarna vertel je waarom
  2. Als je klassikaal bezig bent, kunt je ook zo nu en dan specifiek benoemen wat de hele groep goed gedaan heeft
  3. In één op éénsituaties kun je je compliment uitbreiden met een voorbeeld. Exact herhalen wat de leerling zei of deed.

Wat tijd betreft: dit aspect moet je loslaten. Jij moet oefenen op de techniek precies prijzen en daar heb je tijd voor nodig. Zodra het een automatisme is, haal je die tijd vanzelf weer in.

Oefenen doe je door daar de focus op te leggen. Misschien raak je in de war of gaan er andere dingen mis, maar dat mag. Alleen door fouten te maken kun je leren.

Wat taal betreft: dit is geen probleem. Herhaal jezelf maar. Je zult merken dat je je taal vanzelf gaat variëren. Dat gaat vanzelf en is onderdeel van het proces.

De gouden tip is: 

Gewoon beginnen

Succes!

Ons volgende webinar is op woensdag 30 juni a.a., weer om 19.30. Je krijgt tips om je leerlingen te motiveren. Je kunt je HIER opgeven.

Een geweldig vak

Een geweldig vak

Leraar: een geweldig vak

Veel leraren worden leraar omdat ze uit een onderwijsfamilie komen (wie heeft er niet bij zijn vader of moeder in de klas gezeten?), omdat de lerarenopleiding tweede keus was (eigenlijk wilde ik acteur worden) of omdat de vele vakanties lonkten (en helaas blijken die nog steeds te kort). Maar in deze tijd van grote tekorten noem ik graag nog meer goede redenen om leraar te worden. Je weet tenslotte nooit wie dit leest (soms vangt een koe een haas).

Tien redenen om het vak van leraar te kiezen

  1. Werken in het onderwijs is afwisselend. Geen dag is hetzelfde. Als je ’s morgens de school binnenstapt, weet je nooit wat er die dag allemaal gaat gebeuren.
  2. Het vak van leraar zorgt ervoor dat je voortdurend bezig bent met jouw eigen persoonlijke ontwikkeling. Je leert iedere dag bij. Ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. De verschillende visies zorgen ervoor dat je scherp blijft en blijft nadenken.
  3. Je hebt iets uitgelegd en plotseling branden er lampjes boven de hoofden van je leerlingen. ‘Ik snap het!” Die momenten zijn onbetaalbaar en vervelen nooit.
  4. De humor is specifiek en onbetaalbaar. Lachen met de leerlingen om een mopje. Dubbel liggen met je collega’s omdat één van hen een leerling nadoet. Genieten met ouders omdat vader dezelfde grappen maakt als zijn zoon; jouw leerling. Lachen om jezelf omdat je weer de inlogcode van het digibord kwijt bent.
  5. De momenten van ontspanning in de klas. Alle momenten dat 30 leerlingen én jijzelf gelukkig zijn in een klaslokaal zorgen voor energie die verslavend werkt.
  6. Je leert ‘nee’ zeggen en je grenzen bewaken. Want iedereen trekt de hele dag aan je. Leerlingen proberen je uit, ouders stellen hoge eisen en je leidinggevende zeurt ook. Alles went. Als je om kunt gaan met dergelijke weerstanden heb je daar ook buiten school plezier van.
  7. Als je van feesten houdt: de meeste scholen grijpen iedere kans aan om een feestje te bouwen met of voor de leerlingen. In de bijbehorende commissies kun je meteen al je creatieve ideeën kwijt.
  8. Nergens heb je zoveel vrijheid om je eigen creativiteit te kunnen botvieren. Je kunt je eindeloos uitleven in projecten, thema’s, digitale tools, knutsels, lesideeën, aankleding van je lokaal, lesvoorbereidingen, enzovoort.
  9. Je bent altijd verzekerd van werk en hebt de beste rechtszekerheid van alle beroepen in Nederland.
  10. En ja oké: je hebt vaak vakantie en het verdient niet heel erg slecht.

Wil je ook leraar worden en zoek je meer informatie? Klik dan hier

Je kunt je nog opgeven voor het webinar ‘Vijf tips voor het lesgeven in combinatieklassen?’ op 9 juni a.s. Klik dan hier

Maak een groep

Maak van je klas een groep

Maak van je klas een groep

Nu alle leerlingen weer naar school mogen, zitten ze voor het eerst sinds lange tijd met elkaar in één lokaal. Grijp nu je kans en maak van je klas een groep.

Vijf manieren om van een klas een groep te maken

Soms heb je wel eens het idee dat je groep geen groep is, maar een verzameling kliekjes. Met een beetje pech zijn die kliekjes ook nog eens uitgesproken tégen alle andere kliekjes. En met nog meer pech blijft het zo tot eind schooljaar.

Nu de scholen weer volledig open gaan, is het de perfecte tijd om daar iets aan te veranderen. Iedereen is blij om elkaar weer te zien; leerlingen kijken uit naar de gezelligheid en ze staan nu open voor suggesties (lees: invloeden) van jouw kant. Pak jouw kans en maak een groep van jouw klas

Hoe pak je dat dan aan?

Er zijn vijf manieren om een dergelijke verandering in gang te zetten. 1. Je gaat opnieuw met elkaar kennismaken; zie het als een nieuw schooljaar. Dat betekent een nieuwe start. Dus alle plannen (goede voornemens!) voor de komende maanden kunnen besproken en gedeeld worden. Stel veel vragen en leg de nadruk op de overeenkomsten die er zijn. 2. Jij laat duidelijk merken dat jij heel blij bent met deze groep en ook heel veel vertrouwen in hen hebt. Spreek altijd positief! Het is bijvoorbeeld de groep met de hoogste cijfers sinds 2010. Of de groep die het minst te laat op school komt. Zoek iets waar deze groep in uitblinkt en herhaal dat feit regelmatig. Laat ze daarna nog meer doelen stellen, en halen! 3. Grijp de kans om je leerlingen (anoniem en serieus) feedback te laten geven op jouw lessen. Je kunt de “placemat-methode” gebruiken. Kies een paar veranderpunten uit om aan te werken. Jij kunt dat (natuurlijk) niet alleen; je hebt de hulp nodig van de hele klas. Maak ze mede verantwoordelijk. 4. Herhaal steeds weer (desnoods 100 x op een dag) hoe je wilt dat men met elkaar omgaat en geef zelf het goede voorbeeld. Leg ook steeds weer uit wat ze dit gaat opleveren. 5. Bedenk met de klas een groepsdoel dat in het kader past van jouw lessen. Geld inzamelen voor een goed doel of iets leuks doen voor bejaarden of wezen. Een gezamenlijke succeservaring is zeer effectief voor het vormen van een positieve groep. Wees geduldig. Het bouwen van Rome duurde ook langer dan één dag…

Wil je meedoen aan het webinar op 27 mei of 9 juni Vijf tips voor het lesgeven in combinatieklassen? Klik dan hier.

Wil je werkvormen zodat de leerlingen elkaar beter (of weer, of nu pas) kunnen leren kennen? Bekijk dan dit Pinterestbord hier.

Conflict

Los een conflict op

Los een conflict op - op een handige manier

Meningsverschillen bestaan. Dat is ook prettig. Maar wat als je niet weet hoe je verder moet? Los een conflict op: op een handige manier.

Heb jij ook wel eens een conflict?

 Met je collega, een duo-partner, een ouder, een leerling of je leidinggevende? Of met jezelf?

Het hoeft geen groot conflict te zijn. Misschien is het gewoon een dingetje dat je dwars zit. Een verschil van mening. Een andere werkwijze. Een andere zienswijze.

Het kan natuurlijk ook een echte ruzie zijn. Een groot probleem.

Kijk eens op een andere manier

Het kan heel verhelderend zijn om er eens op een andere manier naar te kijken. Ik heb mij verdiept in diverse methodes en technieken en ik heb de omkeringen van Byron Katie gekozen als uitgangspunt.

Los een conflict op: een stappenplan

1. Zet het conflict op papier in één zin.
Jij en degene met wie je een conflict hebt moeten beiden in de zin staan.

Bijvoorbeeld: X snapt niet dat ik gelijk heb.
Of: Ik weet niet waarom ik steeds te laat kom.
Of: Waarom luisteren de ouders van Y niet naar mij?

2. Lees de zin hardop aan jezelf voor.

3. Stel jezelf de vraag: Ik denk dat. En is het echt waar?
Het antwoord is ja of nee. Geen maren, ennen of misschienen…

4. Dan draai je de zin om.

Bijvoorbeeld: Ik snap niet dat X gelijk heeft.
Of: Ik weet wel waarom ik steeds te laat kom.
Of: Waarom luister ik niet naar de ouders van Y?

5. Lees ook die zin hardop aan jezelf voor.

6. Stel jezelf de vraag: Kan dat ook waar zijn?

7. Zeg niet meteen nee. Denk er eerst eens verder over na.
Je kunt alles wat in je opkomt ook opschrijven, of tekenen, of aan iemand anders vertellen.

8. Daarna laat je het rusten. Je zult merken dat je een volgende keer op een andere manier met diegene omgaat. Signaleer dat.

9. Je kunt deze methode ook gebruiken om conflicten tussen leerlingen op te lossen.

10. Succes!

Meedoen met het volgende webinar van Sterke School? In mei krijg je vijf tips voor het lesgeven in combinatieklassen. Klik hier om je op te geven.

Meer weten over Byron Katie? Lees hier

Toetsen zonder stress

Toetsen zonder stress

Toetsen zonder stress - Yes you can

De tafels staan uit elkaar. Lege blaadjes en pennen liggen klaar. Vierendertig paar ogen staren naar de stapel toetsen in jouw handen. In een aantal van die ogen zie je angst. Pure stress. En je vraagt je af: toetsen zonder stress – kan dat wel?

Het flauwe antwoord? Ja, dat kan

Sommige leerlingen reageren enthousiast op toetsen. Ze vinden het heerlijk om ergens hard voor te werken en dan beloond te worden met een goed cijfer. Andere leerlingen raken zo in de stress dat hun resultaten er onder lijden. Je ziet het vaak bij het nakijken. Je ziet dan fouten waarvan je denkt: Hé wat raar. Dat antwoord weet ze toch… Het volgende wat je denkt is: Hoe kan ik er voor zorgen dat ze die fout niet maakt in de volgende toets? Want je weet zeker dat jij er iets aan kunt doen.

Het tweede flauwe antwoord? Dat jij er niks aan kunt doen

Iedere leerling is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Als ze haar huiswerk nooit maakt, geen planning heeft gemaakt of alleen het leerboek ’s nachts onder haar hoofdkussen heeft gelegd, kan ze zelf ook wel bedenken dat ze vermoedelijk een onvoldoende gaat halen. Maar een leerling die thuis onder druk wordt gezet, onzeker is over de eigen competenties of gewoon geen flauw idee heeft hoe hij moet leren… dat is een ander verhaal. Maar hoe dan ook – op beide soorten leerlingen kun je invloed uitoefenen. Je kunt ze namelijk precies vertellen wat ze wel en niet moeten doen. En of ze jouw tips ter harte nemen? Dat is hun keus. Daar heb je geen invloed op.

Zeven tips voor toetsen zonder stress

1. Verzamel met de klas leertips en zet ze op het bord. Laat de leerlingen de tips overschrijven. Kijk samen naar de beste manieren om woordjes/ begrippen te leren, samenvattingen te maken, verbanden te beschrijven, enzovoort. Dit kun je organiseren met een coöperatieve werkvorm.

2. Ga met de klas de toekomst in. Iedere leerling visualiseert dat de toets ingeleverd is en dat hij/ zij een mooi cijfer heeft gehaald. Laat dat cijfer ook opschrijven. Vraag wat iedereen heeft gedaan om dat mooie cijfer te halen. Vervolgens ga je terug naar het nu en maak samen een planning: wat moet je allemaal doen om dat cijfer te halen?

3. Vertel je leerlingen de volgende voorbereidingstruc bij een vol hoofd of angstige gedachten: Pak een blaadje en schrijf of teken daar alles wat jou van de focus afhaalt. Dagelijkse problemen, boodschappenlijstjes, zorgen om anderen… schrijf het allemaal op, maak er een prop van en gooi de prop weg, zodat je het kwijt bent. Deze tip klinkt misschien raar, maar hij helpt echt.

4. Vlak voor de toets: frisse lucht, water drinken en even flink bewegen (springen, rennen). Vertel dat suikers de concentratie doen verminderen.

5. Maak samen een proeftoets met dezelfde soort vragen. Dus niet: de leerlingen maken en je bespreekt samen na… Nee: echt de toets samen maken. Stap voor stap. En alleen voor degenen die dat willen. Of geef keuzemogelijkheden: samen maken, alleen maken of niet maken.

6. Als het maken van de toets langer duurt dan 45 minuten: splits de toets in tweeën en las een pauze in van 10 minuten. Ook hier weer: frisse lucht, water drinken en bewegen (springen, rennen). Daarna weer: focus.

7. Kijk de toets meteen na: directe feedback is de enige effectieve feedback.

Wil jouw school volgend jaar gaan werken met een handige planagenda voor de leerlingen? Annemieke Groeneveld heeft een hele goede voor je ontworpen. Kijk op haar site: Studielift.

Gebrek aan zelfvertrouwen voor de klas? Je kunt je nog opgeven voor de dagtraining op 8 mei a.s.: Sterk voor de Klas

Solliciteren in het onderwijs

Effectief solliciteren in het onderwijs

Effectief solliciteren in het onderwijs

Het is weer tijd om te gaan solliciteren in het onderwijs. Het kan zijn dat je ergens werkt waar je helemaal niet gelukkig bent. Of je gaat iedere dag met buikpijn naar school. Dan is het zeker tijd om te solliciteren. Maar misschien wil je wel eens op een andere school kijken, misschien ga je invallen bij een bestuur (en daarvoor moet je tegenwoordig ook vaak een sollicitatiegesprek voeren), of misschien zoek je gewoon jouw eerste echte vaste baan in het onderwijs. Hoe dan ook: nu begint te tijd waarin er steeds meer vacatures verschijnen.

Bereid je goed voor als je gaat solliciteren in het onderwijs

  1. Bekijk de website van de school heel uitgebreid. Lees vooral de visie en de missie. Sluiten ze aan bij jouw ideeën over onderwijs?
  2. Als je de school niet kent: vraag of je van te voren even mag komen kijken als de school in bedrijf is. Loop rond, stel vragen en proef de sfeer. Als dat niet kan: pak de telefoon en stel drie algemene vragen over de school en de vacature.
  3. Iedere school vraagt bepaalde competenties en vaardigheden. Die staan meestal in de vacature – en zo niet, dan kun je ze zelf wel bedenken.
  4. Bedenk praktijkvoorbeelden bij iedere competentie en vaardigheid; het bewijs dat jij die competentie of vaardigheid beheerst. Dit voorbeeld mag ook uit stage- of vrijwilligerswerkervaring komen.
  5. Bedenk van tevoren wat jij bij kunt dragen op deze school; wat ga jij brengen dat zij nog niet hebben?
  6. Welk verschil maak jij voor de leerlingen? Wat maakt jou de beste leraar voor deze klas of vakgroep?
  7. Noteer ook alvast drie mogelijke vragen die je kunt stellen tijdens het gesprek.

Het gesprek

  1. Zorg dat je er verzorgd uitziet; tanden en schoenen gepoetst.
  2. Neem je telefoon niet mee naar binnen of zet ‘m uit.
  3. Accepteer alleen water om te drinken.
  4. Kom precies op tijd.
  5. Geef iedereen een hand en stel je duidelijk verstaanbaar voor. Herhaal de namen van de mensen waar je mee spreekt.
  6. Stel minimaal drie vragen.
  7. Kijk degene aan die jou een vraag stelt en kijk iedereen om de beurt aan bij het beantwoorden van de vraag.
  8. Spreek positief over anderen, ook als je ergens een negatieve ervaring hebt gehad.
  9. Lach! Heb plezier in het gesprek. Onderwijs is leuk!
  10. Je mag zenuwachtig zijn. Dat helpt je om goed te kunnen focussen.

Online solliciteren in het onderwijs

Online solliciteren is momenteel de norm. In principe gelden dezelfde regels als hier boven. Er komt wel een tip bij: test van tevoren je techniek. En je mag je pantoffels aan.

En daarna...

Is het afwachten. Als je niet wordt aangenomen, is het waarschijnlijk een school waar je niet past of waar je nooit gelukkig zult worden. Er is ergens een school waar ze wel op je zitten te wachten; die moet je alleen nog vinden. Word je wel aangenomen? Gefeliciteerd!

Bedenk...

Solliciteren in het onderwijs kan makkelijk zijn. Een school heeft vaak een duidelijk beeld van de persoon die zij zoeken. Als jij in dat plaatje past, hoef je alleen goed over te komen en de baan is voor jou.

Wil je meedoen aan het webinar met handige tips voor invallers? Klik dan hier

Wil je onze gratis cursus Solliciteren in het onderwijs volgen? Klik dan hier

Succes met jouw sollicitatiegesprek 🙂

Dat doen wij zo niet

Dat doen wij zo niet

Dat doen wij zo niet

‘Dat doen wij zo niet.’ Een opmerking die veel starters (en vooral zij-instromers) op een nieuwe  school te horen krijgen. Jij hebt misschien ook wel die ervaring. Je neemt je eigen kennis en ervaring mee, hebt een frisse blik en hebt goede ideeën over hoe dingen anders zouden kunnen. Dus je brengt een idee in. En dan hoor je: ‘dat doen wij zo niet’. Alsof zij jouw idee al jaren geleden hebben bedacht en uitgeprobeerd. 

Wij doen het al jaren zus en zo en dat bevalt prima

Nog zo’n opmerking waar je niks mee kunt als je een verandering voorstelt. Alsof ze niet wíllen veranderen. Wat voor hen werkt, moeten anderen precies hetzelfde doen en als die anderen het liever anders doen omdat die manier voor hen niet werkt, dan hebben ze pech

Toen ik pas begon had ik ook van die wilde plannen

…is ook zo’n opmerking, gevolgd door ‘maar je zult zien dat dat vanzelf overgaat’. Eigenlijk vind ik die opmerking nog de ergste van de drie. Ik heb dan meteen het idee dat ik terecht ben gekomen in een werkomgeving zonder enig perspectief. Een tredmolen waarin iedereen alleen maar bezig is met de volgende vakantie. ‘Nog maar 119 dagen, 4 uur en 23 minuten, jongens!’ 

Laten we eerlijk zijn

Het is niet leuk om dergelijke opmerkingen te horen. En gelukkig worden ze steeds minder gemaakt. Maar als je op een school zit waar je wel zulke opmerkingen te horen krijgt, kun je natuurlijk ontslag nemen en een andere school zoeken. Of je gaat tactisch manoeuvreren. In ieder geval is het belangrijk dat je alle opmerkingen niet persoonlijk aantrekt. Ze hebben namelijk niets met jou te maken. Opmerkingen als ‘zo doen wij dat niet’ zijn symptomen van een systeem dat goed werkt voor de mensen die er al in zitten. Ze hebben geen enkele reden om het bestaande systeem te veranderen of aan te passen.

Alle opmerkingen zijn goed bedoeld

1. Het komt misschien anders over, maar in de grond zijn het allemaal welwillende adviezen met het doel om jou te beschermen. Tegen teleurstellingen of tegen negatieve reacties van anderen. Het is belangrijk dat je alle opmerkingen in dat licht ziet. Heel lief eigenlijk, van je nieuwe collega’s.
2. Jij mag dan namelijk ook welwillend en begrijpend reageren. ‘Ik begrijp het’, zeg je dan. Of ‘natuurlijk, het werkt voor jou en dan zal het voor mij vast ook werken’. Daarna kun je vragen naar de bezwaren die er zijn. Zoek de weerstand op, vraag door. Uit nieuwsgierigheid. Misschien heeft diegene wel een punt. 
3. Vervolgens vraag je of je jouw plan toch mag uitproberen. Bij wijze van pilot. Bijvoorbeeld in jouw klas. In de meeste gevallen wordt daar positief op gereageerd.
4. Je gaat aan de slag.
5. En je vertelt iedere keer enthousiast over de vorderingen die je maakt.
6. Als je ergens tegenaan loopt, dan vraag je om hulp aan iemand die (min of meer) positief t.o.v. jouw ‘nieuwe idee’ staat.
7. Je houdt vol. Grote kans dat iemand jouw plan adopteert.

Veel succes!

Wil je meedoen aan het webinar voor invallers in het PO? Klik dan HIER

Wil je meer weten over verandermanagament? Klik dan HIER

Kennis of kunde?

Kennis of Kunde?

Kennis of kunde?

Wat is belangrijker: kennis of kunde?
Wat moeten wij onze leerlingen leren om ze goed voorbereid af te kunnen leveren op de volgende school of opleiding?

Ik heb een hoop kreten gehoord, de afgelopen jaren:
* Scholen bereiden leerlingen slecht voor op het bedrijfsleven.
* Leerlingen struikelen op HBO of Universiteit door gebrek aan kennis en vaardigheden.
* Onze leerlingen gaan beroepen uitvoeren die nu nog niet bestaan.
* Het lees-, taal- en rekenniveau van leerlingen is bedroevend slecht.
* Je kunt alle kennis vinden op internet.
* Kinderen en jongeren zijn handiger op de computer dan volwassenen.
* Het huidige onderwijs is verkeerd ingericht: het systeem moet anders.

Mijn vraag aan jou:

Waar draait het in het onderwijs echt om?

Gaat het er om leerlingen kennis bij te brengen? Of moeten we ze coachen bij het dingen kunnen? En wat moeten leerlingen eigenlijk allemaal kunnen en weten als ze klaar zijn met leren? En wie bepaalt wat ze allemaal moeten kunnen en weten? Scholen met een ander onderwijsconcept schieten als paddestoelen uit de grond. En allemaal hebben ze een duidelijke visie en een mooi verhaal. De leerling staat centraal, de leraar is coach en de leerling geeft zelf “sturing aan zijn of haar leerproces”. Maar ik heb er wel wat vragen over.

Wat is dan precies “gepersonaliseerd leren?” Hoe ziet “samen ontdekken” eruit? Welke ICT-vaardigheden en andere “21th centuryskills” moeten leerlingen beheersen? Hoeven leerlingen niet meer netjes te schrijven omdat toch alles op computer gaat? En wanneer zijn leerlingen eigenlijk “eigenaar” van hun eigen leren? Wanneer is een school “ontwikkelingsgericht”? Wordt er echt gekozen tussen “kennis of kunde”?

Ik heb geen tips voor je deze week

Ik heb alleen een opdracht:
Denk er eens over na. Wat wil jij jouw leerlingen meegeven? Wat wil jij dat ze kunnen en weten aan het eind van dit schooljaar? Wat vind jij het meest belangrijk?
Ik denk dat ik het antwoord weet. In zoverre… ik kan heel veel mogelijke antwoorden bedenken. En waar het om gaat is dat jouw antwoord verschilt van het antwoord van een andere leraar.

Het maakt nogal uit waar je lesgeeft

Op een zelfstandig gymnasium mag je ervan uit gaan dat de leerlingen een aardige algemene ontwikkeling hebben, over veel ICT-vaardigheden beschikken en op een redelijk niveau met elkaar kunnen communiceren. Kritisch leren denken lijkt me daar een belangrijk doel. Maar je kunt pas kritisch denken als je meer dan voldoende kennis hebt.

In MBO niveau 1 stel je hele andere doelen. Op tijd komen. Gezond eten. Goed omgaan met geld. Een foutloos briefje schrijven.
En dat is dus mijn bezwaar tegen die zogenaamde 21th Century Skills. Hartstikke leuk op een school waar “leerlingen met een flinke bagage” zitten. Maar het overgrote deel van onze leerlingen zit op het VMBO en gaat daarna naar het MBO. En daar kom je om een beroep te leren. Vaardigheden. Met ook hier: kennis als basis. VMBO-leerlingen in de Rotterdam-Zuid kun je natuurlijk in een open ruimte zetten om daar “hun eigen gepersonaliseerd leren vorm te geven”. 

Wat denk jij dat er dan gebeurt?

Wij willen in Nederland steeds weer dat iedereen hetzelfde kan en weet, dat iedereen dezelfde kennis heeft en dezelfde vaardigheden beheerst. Iedereen moet naar het VWO. Iedereen moet studeren. Iedereen moet zelfstandig kunnen werken. Iedereen moet samen kunnen werken. Waarom? Van wie? Worden we daar met ons allen gelukkiger van?

Als we nou gewoon eens alle Skills en Bla Bla van curriculum.nu ergens dumpen en gewoon kijken naar iedere leerling kan en wat hij nodig heeft om nog meer te kunnen. Met als basis: taal, rekenen, lezen, spelling en algemene kennis. Die ICT-vaardigheden komen vanzelf. Ik heb ook gewoon geleerd op welke knopjes ik moet drukken om mijn blogs te plaatsen. Voor die tijd ontbeerde ik die kennis en kunde en dat was geen probleem. Ik had het namelijk niet nodig. En met mijn uitgebreide basiskennis, kon ik op zoek naar de hoe, wat en waarom van de kunde. Wat bij betreft is het niet: kennis of kunde? Maar eerst kennis en daarna kunde.

Ik denk dat we tijd genoeg hebben. De hersenen van onze leerlingen zijn pas volgroeid als ze rond de 25 zijn. Dus we hebben tijd genoeg om onze kinderen voor te bereiden op de toekomst. Waarom zo’n haast? Laat ze lekker groeien, leren, spelen, puberen, feesten en de tijd nemen om na te denken over wat ze willen met hun leven. Ze worden vanzelf groot. En het is onze taak om ze tot die tijd te steunen. En daarna ook, als het even mee zit.

Meedoen met het webinar over invallen? Klik hier

Meer weten over Curriculum.nu? Klik hier

Saaie les

Saaie les? Dit is de oplossing!

Saaie les? Dit is de oplossing!

Ik heb zelf – zeker weten – wel eens een saaie les gegeven. Zeker als je moe bent of als het warm is in je lokaal, dan wordt een les al gauw saai. Maar wat ik wel weet, is dat ik mijn les aanpaste als de leerlingen begonnen te roepen dat het saaaaai was. En meestal lukte het me om de boel te keren. 

Mijn zoon heeft - toen hij in 4 HAVO zat - maandenlang geen aardrijkskunde gehad

Dat vond ik nogal onhandig, omdat hij daar het jaar erop eindexamen in moest doen. Mijn zoon echter vond het prima, want dat waren toch een aantal chill-uren en bovendien kon hij ook nog eens een ochtend uitslapen.

Maar uiteindelijk vond de school een invaller

De mentor had de klas verteld dat dit echt een hele goede leraar is – en ook nog eens jong. Onze verwachtingen waren dus hooggespannen. Maar na de eerste les kwam mijn zoon gedesillusioneerd thuis: ‘Mama, die man is zooo saai…’ 

Na enig doorvragen kwam ik er achter wat deze leraar 'zooo saai' maakte

  • Hij keek de leerlingen niet aan. Hij keek alleen naar de presentatie op het bord en las deze op monotone toon voor.
  • Als iemand een vinger opstak om iets te vragen, keek de leraar verstoord op en reageerde  bits: ‘Ja, wat is er?’ De leerlingen voelden zich niet gezien en niet gehoord.
  • Aan het eind van zijn monoloog wees hij op de laatste pagina van zijn presentatie. Daar stond standaard dat de leerlingen de hand-out van de presentatie en het huiswerk voor de volgende les konden vinden in Magister.
  • Vervolgens ging hij zitten, ging de bel en de leerlingen vertrokken. Gaperig en slaperig.

    En weet je? Ik vind het ook saai, als ik het zo hoor. Volgens mij kan dit beter.

Daarom krijg je vijf tips om je saaie les leuker te maken

  1. Maak contact met je leerlingen. Heb belangstelling, sta bij de deur, kijk ze aan, geef ze een hand, stel vragen, maak grapjes, reageer enthousiast en geduldig. En neem ook weer netjes afscheid na afloop van je les.
  2. Vertel over jezelf. En niet alles hoeft waar te zijn wat je vertelt. Zorg ervoor dat leerlingen zich in jou kunnen herkennen, zich met jou kunnen verbinden.
  3. Laat leerlingen meedenken over de les. Stel vragen zoals:
    • Wie van jullie heeft wel eens meegemaakt dat…?
    • Kennen jullie ook zo iemand?
    • Wie van jullie denkt dat het heel moeilijk is om…
  4. Laat de leerlingen zelf oplossingen bedenken (alleen, in duo’s of groepjes) voor de leervragen die je stelt. Geef zelf ook oplossingen voor de leervragen, maar daag de leerlingen uit om zelf met andere oplossingen te komen en deze te delen.
  5. En natuurlijk: zorg voor afwisseling. Let op je stemgebruik. Zet een raam open. Gebruik filmpjes, puzzels, interactie, energizers… alles om de energie hoog- en de leerlingen betrokken te houden. En huiswerk geef je alleen op als dat zinvol is. Vertel dan ook precies wat ze moeten doen, waar ze het kunnen vinden (en ja: het moet óók op het bord staan), en vooral: waarom het zinvol (en leuk) is om dit huiswerk te maken.

Heb jij zelf nog meer tips? Zet ze in het commentaarveld!

Ga je invallen in het PO? Doe dan mee aan het webinar op 21 april. Klik hier om je aan te melden

Zoek je leuke energizers voor in de klas? Klik dan eens hier