Een veilig klassenklimaat
/0 Reacties/in Pedagogisch klimaat/door JudithHoe zorg je voor een goed klassenklimaat?
Het zijn onrustige tijden. Leerlingen hebben er moeite mee om in het gareel te blijven nu er steeds onzekerheid is over opening danwel sluiting van scholen. Iedere keer als de leerlingen weer fysiek met elkaar in een klaslokaal zitten, moet de sociale orde weer opnieuw ingericht worden. Het is de taak van de leraar om ervoor te zorgen dat dat binnen kaders gebeurt, zodat het klassenklimaat veilig blijft… of wordt.
Leerlingen hebben in onrustige periodes vijf vragen
- Is de leraar nog steeds dezelfde? Kan ik hem of haar (nog steeds) vertrouwen? Liggen zijn/ haar grenzen nog op dezelfde plek?
- Wie is nu de (informele) leider van de klas en wat vind ik daarvan?
- Welke regels gelden er nu en wil ik mij daaraan conformeren?
- Bij wie kan ik terecht als ik een probleem heb?
- Hoe gaan we met ons allen dit schooljaar leuk afmaken?
Als leraar zou je eigenlijk in ieder geval zo snel mogelijk een antwoord moeten hebben op al deze vragen.
Wat je kunt doen voor een veilig klassenklimaat
Daarnaast zijn er zeven dingen die je moet doen om ervoor te zorgen dat al je leerlingen zich veilig voelen in jouw klas.
- Iedere leerling wil erbij horen. Maak vanaf begin af aan duidelijk dat iedereen erbij hoort, ongeacht gedrag, houding of taalgebruik.
- Iedereen is wel eens boos. Boos zijn mag. De manier waarop je je boosheid uit is aan regels gebonden.
- Onbekend maakt onbemind. Praat met elkaar over wat men heeft meegemaakt afgelopen weken. Is er iets veranderd in onze levens?
- Er is een verschil tussen waarnemen en interpreteren. Een interpretatie is (bijvoorbeeld) een mening en kan dus per mens verschillen. Een waarneming is objectief en daar valt niet over te discussiëren (behalve tijdens de filosofieles).
- Mediation is een mooie manier om conflicten op te lossen in de klas. Mediation moet je organiseren en instrueren.
- Filosoferen over dingen, gevoelens en gebeurtenissen schept een band en kweekt begrip.
- Veiligheid is superbelangrijk, zowel fysiek als emotioneel. Iedereen moet kunnen leren en werken zonder ongelukken. Iedereen moet kunnen zeggen wat ie wil zonder daarop afgerekend te worden.
Je zult er dus in gesprekken en/ of met werkvormen aan moeten blijven werken met je leerlingen.
Als je deze twaalf punten in je achterhoofd houdt en steeds checkt of er nog aan wordt voldaan, dan wordt de rest van dit schooljaar ongetwijfeld goed te doen met z’n allen. Met en zonder lockdowns.
Ik wens je veel plezier en succes!
Krijg je het in je eentje niet voor elkaar om een veilig klassenklimaat te organiseren? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.
Heb je zin om mee te doen met ons eerstvolgende webinar of wil je een webinar on demand bekijken? Klik dan HIER
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!