fbpx

Toetsen zonder stress

Toetsen zonder stress

Toetsen zonder stress - Yes you can

De tafels staan uit elkaar. Lege blaadjes en pennen liggen klaar. Vierendertig paar ogen staren naar de stapel toetsen in jouw handen. In een aantal van die ogen zie je angst. Pure stress. En je vraagt je af: toetsen zonder stress – kan dat wel?

Het flauwe antwoord? Ja, dat kan

Sommige leerlingen reageren enthousiast op toetsen. Ze vinden het heerlijk om ergens hard voor te werken en dan beloond te worden met een goed cijfer. Andere leerlingen raken zo in de stress dat hun resultaten er onder lijden. Je ziet het vaak bij het nakijken. Je ziet dan fouten waarvan je denkt: Hé wat raar. Dat antwoord weet ze toch… Het volgende wat je denkt is: Hoe kan ik er voor zorgen dat ze die fout niet maakt in de volgende toets? Want je weet zeker dat jij er iets aan kunt doen.

Het tweede flauwe antwoord? Dat jij er niks aan kunt doen

Iedere leerling is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Als ze haar huiswerk nooit maakt, geen planning heeft gemaakt of alleen het leerboek ’s nachts onder haar hoofdkussen heeft gelegd, kan ze zelf ook wel bedenken dat ze vermoedelijk een onvoldoende gaat halen. Maar een leerling die thuis onder druk wordt gezet, onzeker is over de eigen competenties of gewoon geen flauw idee heeft hoe hij moet leren… dat is een ander verhaal. Maar hoe dan ook – op beide soorten leerlingen kun je invloed uitoefenen. Je kunt ze namelijk precies vertellen wat ze wel en niet moeten doen. En of ze jouw tips ter harte nemen? Dat is hun keus. Daar heb je geen invloed op.

Zeven tips voor toetsen zonder stress

1. Verzamel met de klas leertips en zet ze op het bord. Laat de leerlingen de tips overschrijven. Kijk samen naar de beste manieren om woordjes/ begrippen te leren, samenvattingen te maken, verbanden te beschrijven, enzovoort. Dit kun je organiseren met een coöperatieve werkvorm.

2. Ga met de klas de toekomst in. Iedere leerling visualiseert dat de toets ingeleverd is en dat hij/ zij een mooi cijfer heeft gehaald. Laat dat cijfer ook opschrijven. Vraag wat iedereen heeft gedaan om dat mooie cijfer te halen. Vervolgens ga je terug naar het nu en maak samen een planning: wat moet je allemaal doen om dat cijfer te halen?

3. Vertel je leerlingen de volgende voorbereidingstruc bij een vol hoofd of angstige gedachten: Pak een blaadje en schrijf of teken daar alles wat jou van de focus afhaalt. Dagelijkse problemen, boodschappenlijstjes, zorgen om anderen… schrijf het allemaal op, maak er een prop van en gooi de prop weg, zodat je het kwijt bent. Deze tip klinkt misschien raar, maar hij helpt echt.

4. Vlak voor de toets: frisse lucht, water drinken en even flink bewegen (springen, rennen). Vertel dat suikers de concentratie doen verminderen.

5. Maak samen een proeftoets met dezelfde soort vragen. Dus niet: de leerlingen maken en je bespreekt samen na… Nee: echt de toets samen maken. Stap voor stap. En alleen voor degenen die dat willen. Of geef keuzemogelijkheden: samen maken, alleen maken of niet maken.

6. Als het maken van de toets langer duurt dan 45 minuten: splits de toets in tweeën en las een pauze in van 10 minuten. Ook hier weer: frisse lucht, water drinken en bewegen (springen, rennen). Daarna weer: focus.

7. Kijk de toets meteen na: directe feedback is de enige effectieve feedback.

Wil jouw school volgend jaar gaan werken met een handige planagenda voor de leerlingen? Annemieke Groeneveld heeft een hele goede voor je ontworpen. Kijk op haar site: Studielift.

Gebrek aan zelfvertrouwen voor de klas? Je kunt je nog opgeven voor de dagtraining op 8 mei a.s.: Sterk voor de Klas

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De drie wetten van orde

Tips om beter orde te kunnen houden