Hoe je kunt zien of je leerlingen opletten
Hoe je kunt zien of je leerlingen opletten
Priscilla hangt op haar stoel. Lange benen steken zover uit, dat haar trendy enkellaarsjes in het gangpad liggen. Schouders hangen naar voren. Haar armen liggen languit over de tafel. Een Engels boek staat rechtop tussen haar handen. Let Priscilla nu op of niet? Kun je wel zien of je leerlingen opletten?
Ken je deze discussie:
‘Doe je ook mee, Priscilla?’
‘Ik let toch op.’
‘Ik heb toch de indruk dat je niet helemaal meedoet.’
‘Hoezo dan? Ik doe toch mee? Ik heb m’n boek toch?’
‘Ja, maar lees je ook in je boek?’
‘Mens, doe niet zo moeilijk. Ik lees toch.’
Vaak eindigt deze discussie in een nog grotere mond van Priscilla, waarna de leraar Priscilla de klas uitzet en de rest van de klas boos is op de leraar. Want: ‘Ze deed toch niks?’
Soms eindigt de discussie in winst voor de leraar. Die maakt dan een leuke opmerking of grap, waardoor de spanning wegvloeit en Priscilla rechtop kan gaan zitten zonder gezichtsverlies te lijden.
Hier gaat het om: pubers doen alles om geen gezichtsverlies te lijden tegenover hun klasgenoten
En jij als leraar moet daar mee dealen. De beste oplossing is dus om ervoor te zorgen dat jouw leerlingen nooit met jou in discussie kunnen. Dan voorkom je ieder gezichtsverlies.
De eerste stap is het aanleren van een luisterhouding
Als je leerlingen er actief en betrokken uitzien, heeft dat drie voordelen:
- Het beeld is prettig om naar te kijken. Een leraar kijkt liever naar een stel actieve ogen dan naar een klas vol onderuitgezakte vuilniszakken.
- Als een leerling rechtop zit en zich gedwongen voelt om actief mee te doen met de les, is de kans groter dat hij/ zij iets leert. Bovendien gaat de tijd sneller voorbij.
- Je kunt sneller met je les beginnen en dat zorgt voor meer effectieve lestijd.
Het gaat om gewenst zichtbaar gedrag
- Als jij de leerlingen duidelijk maakt wat jij wilt zien om te geloven dat zij opletten, is er nooit discussie.
- Maak er een routine van. Bouw terugkerende momenten in je les in waar je altijd een luisterhouding wil zien.
- Spreek een teken af en tel af van drie naar nul. Oefen dit teken en de houding die je wilt zien.
- Accepteer dat er in het begin veel weerstand is. Heb begrip voor je leerlingen: het is best moeilijk om je gedrag te moeten veranderen. Houd ook voet bij stuk: jij bepaalt wat er gebeurt in jouw klas.
- Wees blij met ieder klein stapje. Complimenteer. Maak steeds opnieuw duidelijk dat goed opletten beloond wordt.
- Het is natuurlijk het beste als je hier meteen na de zomervakantie begint. Desnoods na een andere vakantie. Als dat niet kan: begin gewoon.
- Leg altijd uit waarom je dingen zo wilt. Maak er een win-winsituatie van.
Welke luisterhoudingen zijn er?
- Voor groep 1 t/m 4: SARK
- Stil
- Armen over elkaar
- Rechtop zitten
- Kijk naar de juf (meester)
- Voor groep 5 t/m bejaard: VLORK
- Vragen stellen en beantwoorden
- Luister naar de spreker
- Ogen gericht op de spreker
- Rechtop zitten
- Knik als je iets begrijpt of herkent
- Er is ook een stilteteken, maar dat is nogal onhandig als je het tijdens je instructie wilt gebruiken. Bovendien is het vermoeiend om de hele tijd je arm omhoog te houden.
Het maakt helemaal niet uit wat voor acroniem of naam je gebruikt. Als je het maar ergens op een bord zet en omschrijft als zichtbaar gedrag. Je kunt het controleren omdat je het kunt zien. Zo simpel is het.
Ik wens je veel plezier en succes!
Wil jij leren hoe je orde moet houden? Volg dan de het minitraject Orde Houden.
Wil je een filmpje zien over luisterhouding? Klik dan HIER
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!